معرفی انواع سیستم های ارتینگ و الکترودهای اتصال به زمین

معرفی انواع سیستم های ارتینگ و الکترودهای اتصال به زمین

* معرفی انواع سیستم های ارتینگ و الکترودهای اتصال به زمین

تست چاه ارت

– انواع سیستم های توزیع فشار ضعیف

1. سیستم های سه فاز به همراه هادی خنثی

2. سیستم های تک فاز منشعب از سه فاز با هادی خنثی

– شناسایی هادی ها در سیستم های جریان متناوب

1. برای مشخص کردن هادی فاز از حرف L استفاده می شود.

2. برای مشخص کردن هادی خنثی از حرف N استفاده می شود.

3. برای مشخص کردن هادی حفاظتی از حرف PE استفاده می شود.

4. برای مشخص کردن هادی مشترک حفاظتی/خنثی از حروف PEN استفاده می شود.

بازرسی چاه ارت

– سیستم های تک فاز

الف) سیستم های دو سیمه L1 + PEN  #  L1 + L2  #  L1 + N

ب) سیستم های سه سیمه L1 + N + PE

– سیستم های سه فاز

الف) سیستم سه سیمه  L1 + L2 + L3

ب) سیستم چهار سیمه  (L1 + L2 + L3 + (N/PE/PEN

ج) سیستم پنج سیمه  L1 + L2 + L3 + N + PE

– انواع سیستم های اتصال به زمین فشار ضعیف

1. TN شامل TN-C-S , TN-S , TN-C

2. TT

3. IT

تاییدیه چاه ارت

بیشتر بدانید . .
تست های بازرسی اعلام و اطفاء حریق

* تشریح انواع سیستم های اتصال زمین

– سیستم TN:

در این سیستم منبع انرژی (ترانس پست یا ژنراتور برق) در یک یا چند نقطه ارت شده و در قسمت های هادی در دسترس و قسمت هادی های فرعی، تنها از طریق سیم های ارت به نقطه یا نقاط ارت شده منبع متصل می شوند. به عبارت دیگر مسیری رسانا برای عبور جریان های اتصال به زمین تاسیسات به نقطه یا نقاط ارت شده منبع وجود دارد. این سیستم به چند دسته تقسیم می شود:

الف) سیستم TN-C:

در این سیستم سیم ارت و نول مشترک هستند. به عبارت دیگر سیم نول که از شینه نول تابلوی اصلی به مصرف کننده ها برده می شود، هم به عنوان نول مورد استفاده قرار میگیرد و هم به عنوان سیم ارت.

در واقع یک انشعاب از سیم نول به بدنه های دستگاه های مصرف کننده به عنوان سیم ارت وصل می شود. کابل های هم مرکز ارت شده یا کابل های غلاف دار فلزی ارت شده که مسیر برگشتی برای عبور جریان اتصال به زمین را فراهم می آورند.، نمونه هایی از این سیستم هستند.

ب) سیستم TN-S: 

در این سیستم سیم های نول و ارت از یکدیگر جدا هستند. یعنی در محل تابلوی اصلی برق علاوه بر شینه نول، شینه دیگری به نام شینه ارت وجود دارد که سیم ارت اصلی از الکترودهای زمین به آن وصل شده و از آنجا به موازات سیم های نول و فازها (به صورت پنج سیمه) تا دستگاه های مصرف کننده برده شده و بدنه های آنها متصل می شود.

بیشتر بدانید . .
الزامات تاییدیه آسانسور

ج) سیستم TN-C-S:

تنها در بخشی از این سیستم (معمولا در ابتدا)، سیم نول و ارت با یکدیگر مشترک هستند و از آن نقطه به بعد سیم پنجمی از نول منشعب شده و جداگانه به بدنه دستگاه های مصرف کننده اتصال داده می شود.

اجرای چاه ارت

تست چاه ارت اجرا چاه ارت ارتینگ

– مشخصه های تجهیزات حفاظتی در سیستم TN:

مشخصه های تجهیزات حفاظتی و امپدانس مدار باید به نحوی باشند که در صورت وقوع اتصال کوتاه بین یکی از هادی های فاز و بدنه هادی یا هادی حفاظتی (PE) در هر نقطه ای از تاسیسات، مدار را به طور خودکار (حداکثر زمان تعیین شده) قطع کند تا برق گرفتگی ایجاد نشود.

R: امپدانس حلقه اتصال کوتاه

I : شدت جریان اتصالی که باعث قطع وسیله حفاظتی در زمان مجاز (حداکثر 5 ثانیه) می شود.

V: ولتاژ بین فاز و زمین می باشد.

زمان قطع وسایل حفاظتی در سیستم TN وابسته به ولتاژ است و با افزایش ولتاژ زمان قطع کاهش می یابد.

چاه ارت

– سیستم TT:

در این سیستم منبع انرژی (ترانس پست یا ژنراتور برق) در یک یا چند نقطه ارت شده و قسمت های هادی در دسترس و هادی بیگانه تاسیسات به الکترود ارت محلی یا الکترودهایی که از نقطه نظر الکتریکی مستقل از ارت های منبع مستقیم هستند، متصل می شوند. یعنی اتصال به زمین حفاظتی هیچ گونه ارتباطی با اتصال به سیستم ندارد. در سیستم TT استفاده از وسایل حفاظتی زیر مجاز می باشد:

1. وسایل جریان تفاضلی

2. وسایل حفاظتی اضافه جریان. (صرفا در صورت بدست آوردن مقاومت های بسیار پایین)

بیشتر بدانید . .
دسته بندی انواع الکترود اتصال به زمین

در عمل استفاده از وسایل حفاظتی اضافه جریان در سیستم TT ممکن نخواهد بود، زیرا دستیابی به مقاومت های بسیار کوچکی که برای احراز ایمنی لازم می باشد عملی نیست.

– سیستم IT:

در این سیستم منبع انرژی (ترانس یا ژنراتور برق) یا به طور کلی ارت نشده، یا از طریق یک امپدانس بزرگ ارت می شود و قسمت های هادی در دسترس تاسیسات نیز به الکترود ارتی که از نظر الکتریکی مستقل است، وصل می شوند. در این سیستم نیز اتصال به زمین حفاظتی و اتصال سیستم با یکدیگر ارتباط ندارند. استفاده از این سیستم برای شبکه های عمومی توزیع برق ممنوع است.

سیستم IT به علت لزوم استفاده از وسایل حفاظتی مخصوص در آن جز در مواردی که ضرورت ایجاب کند به صورت گسترده مورد استفاده نخواهد بود. موارد استفاده از این سیستم، اتاق عمل در بیمارستان ها و در صنعت در مواردی استفاده میشود که لازم است اولین اتصال باعث قطع تغذیه نشود مانند خطوط زنجیره ای تولید، همچنین کاربرد دیگر آن در معادن روباز و زیرزمینی، تونل ها، صنایع تولید شیشه و.. می باشد

ارتینگ

تاییدیه سیستم اتصال به زمین (ارتینگ)

از نکات مهم در صنعت و ساختمان توجه به مسائل مربوط به صدمه دیدن دستگاهها و افراد است. یکی از این مسائل اضافه ولتاژ های تولید شده در بدنه و یا حتی  ولتاژ های بسیار زیاد و خطرناک ناشی از برخورد صاعقه با دکل های کامپیوتری و سرور میباشد. به منظور حصول اطمینان از عدم مواجهه با این مسئله  و کاهش حوادث برق ‌گرفتگی در صنعت، بازرسی فنی و تست چاه ارت (سیستم اتصال به زمین) انجام میشود.

بیشتر بدانید . .
ارت الکترونیکی

اندازه گیری مقاومت سیستم اتصال به زمین ( ارتینگ ) به صورت سالانه توسط متخصصین مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام میشود. اما لازم به ذکر میباشد که مراکز درمانی و بیمارستانی و جایگاه های سوخت باید به صورت ماهانه اندازه گیری شوند و هر شش ماه گواهی سلامت دریافت کنند .

شرکت بازرسی آریا ایمن آوات با سال ها تجربه در زمینه خدمات بازرسی انواع سیستم اتصال به زمین  یکی از حرفه ای ترین شرکت ها در حوزه بازرسی و اجرای تخصصی انواع سیستم ارتینگ است. شرکت آریا ایمن آوات با دریافت کلیه مجوزهای لازم از وزارت صنعت معدن تجارت برای اجرا و وزارت کار و رفاه اجتماعی برای صدور تاییدیه سیستم ارتینگ، آماده ارائه کلیه خدمات بازرسی ایمنی و طراحی و اجراء در سراسر کشور عزیزمان ایران است.ما در آریا ایمن آوات با در اختیار داشتن دفتر و نمایندگی در اغلب استان های کشور، خدمات بازرسی ایمنی برق  و صدور گواهینامه سلامت (سرتیفیکیت) را بر اساس مقررات ملی ساختمان سازمان نظام مهندسی کشور با بهترین کیفیت و نازلترین قیمت در سراسر ایران انجام می دهیم.

seo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *