اجزا جرثقیل

اجزا جرثقیل

آشنایی با برخی از اجزا جرثقیل

*سیستم های هیدرولیک شامل:

1) اهرم های اصلی کنترل عملیات.

2) سیلندرها(جک های) باز کننده تلسکوپ بوم.

3) جک هیدرولیک بالابر بوم.

4) سیستم چرخش دستگاه حول محور 360 درجه (swing).

5) پمپ هیدرولیک.

بازرسی

*قطعات گردان شامل:

1) قرقره هایی که سیم بکسل ها روی آنها حرکت می کنند.

2) محورswing که قسمت کابین و بوم حول محور 360 درجه حرکت می کند.

3) درام، که وایر دور آن پیچانده می شود.

*قلاب دستگاه:

قلاب دستگاه که به آن هوک گفته می شود و با یک ضامن نگه دارنده که در آن تعبیه شده است برای متصل نمودن بکسل یا تسمه باربرداری به آن استفاده می شود.

استاندارد جرثقیل

*سیستم های برق شامل:

1) سوئیچ قطع کن (LIMIT SWITCH) که وظیفه آن متوقف کردن هوک در فاصله معین از سر بوم و جلوگیری از قطع شدن سیم بکسل است.

2) چراغ های هشداردهنده و روشنایی دستگاه.

3) سیستم محدود کننده که روی دستگاه های جدیدتر برای قطع اتوماتیک عملیات در شرایط خط بکار می رود.

4) بوق و غیره.

سرتیفیکیت

*جک های تعادل (OUT RIGGER):

که بیشتر در نمونه تلسکوپی در زمان استقرار دستگاه و حفظ تعادل آن در کار مورد استفاده قرار می گیرد. موقع استقرار دستگاه از تراز های کنار، جک ها جهت اطمینان از تراز شدن جرثقیل استفاده می شود.

بیشتر بدانید . .
خاموش کننده های دستی

*جیب جرثقیل:

جیب یک بومی محکمی است که در امتداد بوم اصلی جرثقیل (تلسکپ ها) نصب می شود. که به آن جت و یا به اصطلاح بچه بوم نیز گفته می شود. جیب ممکن است بر اساس ظرفیت جرثقیل طول های متفاوتی داشته باشد که عموما این اندازه از 6 متر الی 26 متر متغیر است. طول اکثر جیب ها قابل تغییر می باشد که اصطلاحا به آن بچه جیب و سپس نوه جیب نیز گفته می شود.

اجرای چاه ارت

تست چاه ارت اجرا چاه ارت ارتینگ

جیب ها معمولا به صورت نرده ای (لوله های به هم جوش شده) می باشد، ولی در برخی از جرثقیل ها چهره شبیه همان تلسکوپ اصلی جرثقیل را دارد.

نکته: جیب با فلاپ متفاوت است. به هیچ وجه بطور همزمان جیب و بوم را استفاده نکنید.

تاییدیه جرثقیل

*استفاده از جیب جرثقیل:

هنگامی که جیب روی بوم نصب شده و استفاده نمی شود، به خاطر وزن اضافه شده روی بوم بار مجاز بوم اصلی بایستی بر اساس مقادیر تعیین شده در راهنمای جرثقیل کاهش یابد.

*زاویه و طول جیب جرثقیل:

پس از نصب جیب امکان تغییر در زاویه آن نسبت به دکل اصلی جرثقیل وجود دارد. همچنین جیب ها معمولا قابلیت تغییر طول دارند و اصطلاحا به صورت تلسکوپی از هم بیرون می آیند.هر چه طول جیب را بیشتر کنیم و زاویه آن را نسبت به دکل اصلی جرثقیل بیشتر کنیم، توان باربرداری جرثقیل کمتر می شود. بطور مثال جرثقیل 100 تن با 8.6 متر طول جیب خود و با زاویه 2 درجه از دکل اصلی جرثقیل می تواند حداکثر باری به وزن 5.6 تن را از زمین جدا کند. همین جرثقیل 100 تن اگر طول جیب را به 21 متر افزایش دهد با زاویه 45 درجه از دکل اصلی جرثقیل می تواند فقط باری به وزن 0.9 تن را از زمین جدا کند.

بیشتر بدانید . .
ضرورات اجرای سیستم ارتینگ

بازرسی فنی جرثقیل

*نصب جیب جرثقیل:

نصب جیب بر روی دکل جرثقیل، فرآیند نسبتأ دشوار و زمان بری است. نصب جیب در مرحله اول نیاز به فضای مناسب جهت بستن و ثابت کردن دارد. رعایت کلیه اصول ایمنی در نصب جیب بسیار مهم و ضروری می باشد.

*شیر اطمینان:

وسیله ای است برای شکستن فشار. در یک سیستم سیالی، کنترل فشار مدار از اهمیت بالایی برخوردار است. این سازه عامل مهمی در ایمنی سیستم است و سلامت سایر اجزا را تضمین می کند. در طراحی یک مدار هیدرولیکی، پمپ که عامل ایجاد فشار است معمولا با ضریب توان بالاتری در نظر گرفته شده و فشار ایمن و لازم برای عملکرد سیستم از طریق فشارشکن تعیین می شود.

*فشار شکن:

در جرثقیل از نوعی استفاده شده که در هنگام اعمال فشار بیش از حد، فشار تثبیت شده و سیال اضافی به تانک باز می گردد. ولی باید بخاطر داشت که فشار شکن برای ایمنی است و نباید مدار در زمان طولانی تحت اعمال فشار بیش از ظرفیت قرار گیرد چون شکست فشار موجب استحکاک سیال و در نهایت حرارت می شود. عیوب متداول در فشارشکن  با افت فشار دستگاه (کم وزن شدن دستگاه) نمایان می شود و در این حالت در صورت بکارگیری جرثقیل، سیال با گرما نیز روبرو می شود. گرما و کاهش فشار عامل تعیین کننده دلیلی بر خرابی فشارشکن نیست و برای تعیین قطعه معیوب، تست فنی لازم است.

بازرسی جرثقیل

*مانومتر یا همان فشار سنج هیدرولیک:

وسیله ای مکمل برای تنظیم فشار است. در یک مدار هیدرولیکی مثل جرثقیل که از چندین مکانیزم تشکیل شده است، گاهی از چندین فشار شکن استفاده می شود. در جرثقیل 20تن کاتو، یک طبقه از طبقات پمپ بطور اختصاصی به وینچ تعلق دارد که در طول مسیر برای ایمنی بیشتر در دو مرحله مورد تنظیم فشار قرار میگیرد. ابتدا در ورود به شیر و بعد در ورود به هیدرو موتور که در مرحله دوم فشارشکن به همراه سوپاپ یک طرفه در یک پکیج همراه است. اما عمومأ فشارشکن دوم با ضریب بیشتر ثابت می شود تا عملا در مواقع ضروری تأثیری در فضار نداشته باشد و فشار لازم در همان مرحله ورود به شیر تنظیم شود.

بیشتر بدانید . .
نکات ایمنی کار با جرثقیل ها

*فلاپ جرثقیل:

فلاپ جرثقیل نام قطعه ای است که در امتداد دکل اصلی جرثقیل های سنگین نصب می شود که باعث افزایش توان باربرداری در ارتفاع و فاصله های زیاد در جرثقیل می شود.

گواهی نامه سلامت انواع جرثقیل

به منظور ایجاد یک محیط کاری ایمن، مهم است که تمام تجهیزات شما، به ویژه انواع جرثقیل بدون نقص کار کنند. یکی از بهترین روش ها برای اطمینان از آن، رعایت دستور العمل بازرسی انواع جرثقیل است. این امر به جلوگیری از تصادفات و جراحات و همچنین صرفه جویی در هزینه کمک می کند.

بازرسی تاور کرین، بازرسی جرثقیل موبایل، بازرسی کلایمر، بازرسی بالابر کارگاهی، بازرسی جرثقیل سقفی و دروازه ای بازرسی جرثقیل مونوریل و بازرسی تجهیزات باربرداری (تسمه و بلت و چشمی و شگل و غیره) خدمات قابل ارایه توسط شرکت آریا ایمن آوات هستند. تست بار جرثقیل از مراحل مهم روند بازرسی جرثقیل میباشد. ما بر اساس اصول استاندارد ASME B30 و با تکیه بر چک لیست تخصصی بازرسی، به دقت تست بار را انجام خواهیم داد و ظرفیت ایمن جرثقیل را مشخص می‌کنیم.

شرکت بازرسی آریا ایمن آوات با سال ها تجربه در زمینه خدمات بازرسی جرثقیل، یکی از حرفه ای ترین شرکت ها در حوزه بازرسی است. شرکت آریا ایمن آوات با دریافت کلیه مجوزهای لازم از سازمان ملی استاندارد و وزارت کار و رفاه اجتماعی ، آماده ارائه کلیه خدمات بازرسی ایمنی جرثقیل در سراسر کشور عزیزمان ایران است.

ما در آریا ایمن آوات با در اختیار داشتن دفتر و نمایندگی در اغلب استان های کشور، خدمات بازرسی ایمنی انواع جرثقیل و صدور گواهینامه سلامت را بر اساس استاندارد ASME B30و استاندارد های ملی ایران با بهترین کیفیت و نازلترین قیمت در سراسر ایران انجام می دهیم. بازرسی ادواری جرثقیل و صدور گواهینامه سلامت باعث بالا بردن ایمنی کاربری و افزایش قابل توجه عمر دستگاه ها خواهد شد.

بیشتر بدانید . .
روش سطحی چاه ارت

seo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *