Rate this page

تست هیدرواستاتیک مخازن تحت فشار چگونه و با چه روش هایی انجام می شود ؟

پیدا کردن نشت و بررسی ماندگاری مخازن تحت فشار؟

تست هیدرواستاتیک مخازن تحت فشار که با نام آزمایش هیدرواستاتیک یا آزمایش نشت نیز شناخته می شود، فرایندی کاملا حرفه ای و تعریف شده است که در آن قطعاتی مانند سیستم های لوله کشی، سیلندرهای گاز، دیگ های بخار و مخازن تحت فشار از نظر عملکرد، دوام و نشتی آزمایش می شوند.

آزمایش های هیدرواستاتیک مخازن تحت فشار اغلب پس از خاموش شدن و تعمیرات مورد نیاز است تا اطمینان حاصل شود که تجهیزات پس از بازگشت به سرویس در شرایط مطلوب کار می کنند.

تست هیدرواستاتیک مخازن تحت فشار

تست هیدرواستاتیک مخازن تحت فشار

علاوه بر این، تست هیدرواستاتیک مخازن تحت فشار را نمی توان در طول عملیات عادی انجام داد و نمی توان تجهیزات را برای نشتی پس از انجام آزمایش کنترل نمود.

تست هیدرواستاتیک به عنوان یکی از تکنیک های آزمایش غیرمخرب طبقه بندی می شود، به این معنی که نمونه معمولاً در طول آزمایش آسیب نمی بیند، در ادامه بیشتر با این موضوع آشنا خواهید شد.

اگرچه آزمایش هیدرواستاتیک به عنوان یک روش آزمایشی غیرمخرب در نظر گرفته می شود، اما اگر بازرسی بیش از فشار مشخص شده آزمایش باشد یا اگر یک ترک کوچک به سرعت گسترش یابد، تجهیزات می توانند دچار پارگی و خرابی شوند.

تست هیدرواستاتیک مخازن تحت فشار

فرایند تست هیدرواستاتیک

روش های متداول فرایند تست هیدرواستاتیک مخازن تحت فشار کدامند؟

سه روش رایج آزمایش هیدرواستاتیک وجود دارد که برای آزمایش مخازن و سیلندرهای کوچک تحت فشار استفاده می شود:

  • روش جلیقه آب
  • روش انبساط مستقیم
  • روش آزمایش اثبات

آشنایی با چگونگی ارزیابی ریسک و طراحی سیستم اعلام حریق؟

با توجه به نیاز خود می توانید از این روش ها استفاده کنید؛ اما قبل از استفاده تمامی نکات مربوط به ایمنی را رعایت کنید تا خطرات موجود به حداقل خود کاهش پیدا کند.

به این نکته توجه داشته باشید، آزمایش هیدرواستاتیک مخازن با آب را می توان با فشار تا PSI ۱۰۰۰۰ انجام داد. محل آزمایش باید مطابق با استاندارد های موجود انتخاب شده باشد و تکنسین های مورد نظر شما نیز دوره های آموزشی این کار را سپری کرده و مجوزهای لازم را از سازمان مربوطه دریافت نمایند، زیرا خطرات جانی و مالی این کار بیشتر است و همیشه باید ایمنی مورد توجه تمامی افراد دخیل در این کار باشد.

فرایند تست هیدرواستاتیک مخازن تحت فشار چگونه است؟

تست هیدرواستاتیک مخازن تحت فشار یک روش غیر مخرب (NDT) برای یافتن نشت یا بررسی عملکرد و دوام در مخازن تحت فشار است. به این موضوع دقت داشته باشید که شکست و ترک در این آزمایش نادر است، اما زمانی اتفاق می افتد که قطعه آزمایش شده عملکرد و دوام لازم را نداشته باشد و ایده آل های مورد نظر را نتواند برآورده کند.

آزمایش هیدرواستاتیک مخازن تحت فشار

این نوع آزمایش معمولاً مستلزم پر کردن مخزن (قطعه مورد آزمایش) با مایع و سپس خروج هوا و تحت فشار قرار دادن قطعه و بررسی آن برای نشت یا تغییرات دائمی در شکل مخزن است. توجه داشته باشید که از مایع تقریباً تراکم ناپذیر (فقط با وزن، نه با فشار هوا)، معمولاً آب یا روغن استفاده می شود، زیرا در صورت شکست قطعه آزمایش و به خطر انداختن تکنسین، مقدار بسیار کمی از آن منبسط می شود.

می توان تست هیدرواستاتیک مخازن تحت فشار را با هوای تحت فشار نیز انجام داد، اما به طور کلی به دلایل ایمنی این کار را زیر آب انجام می دهند.

فشار مورد استفاده در آزمایش هیدرواستاتیک مخازن تحت فشار همیشه به طور قابل ملاحظه ای بیشتر از فشار عملیاتی است. به طور معمول آزمایش در ۱۵۰ درصد فشار یا فشار کار انجام می شود. به عنوان مثال، اگر یک لوله یا مخزن با فشار کاری PSI ۲۰۰۰ درجه بندی شود، در فشار PSI ۳۰۰۰ آزمایش می شود.

تست هیدرواستاتیک مخازن تحت فشار

تست هیدرواستاتیک مخازن تحت فشار

تست هیدرواستاتیک

رایج ترین وسیله برای تست هیدرواستاتیک مخازن تحت فشار کدام است؟

اکثر مراکز آزمایشگاهی در سراسر دنیا برای آزمایش هیدرواستاتیک مخازن تحت فشار مجهز به آب، روغن یا هوای زیر آب هستند. آب رایج ترین وسیله آزمایشی است زیرا ارزانتر از روغن است و همچنین راه اندازی آن در مقایسه با سایر مواد آسان تر است و خطرات کمتری در مقایسه با هوا و روغن دارد، بنابراین هزینه برای مشتریان نیز کمتر است.

در بسیاری از موارد، تکنسین های آموزش دیده این کار می توانند مخازن مورد نظر خود را متناسب با نیاز و با توجه به شرایط موجود تا فشار PSI ۱۰۰۰۰ آزمایش کنند. کلیه آزمایشات با توجه به نیاز مشتری و یا مشخصات صنعت مورد نظر انجام می شود.

سئو