محاسبات و ملاحظات نصب کاشف ها

محاسبات و ملاحظات نصب کاشف ها / بازرسی سیستم اعلام و اطفاء حریق

محاسبات و ملاحظات نصب کاشف ها

چیدمان کاشف های حریق برای هر طبقه باید مجزا و منظم باشد به طوری که در هنگام عمل کل محدوده مورد نظر را پوشش دهد. برای این منظور باید تعداد کاشف ها بر مبنای وسعت و خصوصیات محدوده پوششی محاسبه گردند و نحوه چیدمان آنها نیز معلوم گردد. همان گونه که قبلا عنوان گردید محدوده پوششی هر افشانه یک مخروط در نظر گرفته می شود و برای پوشش کامل هر ناحیه باید به تعداد کافی کاشف نصب گردد به طوری که هیچ نقطه کوری در محدوده پوشش وجود نداشته باشد. نکته مهم این است که در هر محدوده بر مبنای ماهیت حریق دو نوع کاشف باید نصب گردد و از آنجایی که مساحت حفاظتی هر نوع کاشف متفاوت است باید محاسبات برای هر یک جداگانه صورت گیرد و در چیدمان نیز این موضوع به گونه ای لحاظ گردد که تناوب قرار گیری کاشف ها در کل محدوده توام با نظم باشد. بهتر است در چیدمان کاشف های غیر هم نوع یک در میان با کاشف نوع دیگر نصب گردند. طبعا سامانه الکتریک و کابل کشی تا پانل کنترل هر نوع از کاشف ها مجزای از نوع دیگر خواهد بود.

محاسبات و ملاحظات نصب کاشف ها

محاسبات و ملاحظات نصب کاشف ها

شرکت آتش نشانی

* محاسبات چیدمان

برای چیدمان منظم کاشف های حریق ابتدا لازم است محاسبه تعداد کاشف مورد نیاز انجام گردد. برای محدوده های منتظم و چهارضلعی این کار ساده است اما برای محدوده های چند ضلعی، گوشه دار یا حتی مدور ممکن است نیاز به طراحی شبکه کشف حریق باشد، در این موارد نکته اساسی این است که علاوه بر شرط منظم بودن چیدمان، نباید هیچ محدوده ای دور از دسترس پوشش کاشف های حریق باشد یا به عنوان نقطه کور در آید. در محاسبات تعیین تعداد کاشف، مساحت محدوده مورد نظر بر مساحت حفاظتی هر کاشف مطابق استاندارد مورد پذیرش و همچنین قابلیت و کارایی کاشف تقسیم و نتیجه با تقریب بالا گرد می شود.

بیشتر بدانید . .
ایمنی بازرسی مخازن

محاسبات خاموش کننده CO2

تاییدیه آتش نشانی

در مرحله بعد، برای چیدمان منتظم فواصل کاشف ها در دو طرف باید برابر و منتظم باشد. تعیین تعداد ردیف کاشف و تعداد کاشف در هر ردیف اولین قدم در چیدمان است و این مقادیر وابسته به نسبت طول و عرض مکان و تعداد کل محاسبه شده کاشف می باشد. به هر حال نسبت تعداد کاشف در هر ردیف به تعداد ردیفها باید حدودا برابر با نسبت طول به عرض مکان باشد:

N/M≈L/W

* لازم است توجه شود که مقادیر فواصل کاشف ها در طول و عرض مکان حتی الامکان برابر باشد. در غیر این صورت پوشش آنها یکدست نخواهد بود. اختلاف در این فاصله ها تا 10% قابل اغماض است.

نکته مهم اینکه برابر توصیه های قبلی چون در هر محل دو نوع کاشف طراحی و نصب میگردد تناوب قرار گیری آنها در سقف باید به گونه ای باشد که تمام محدوده را پوشش دهد و یک دستی و زیبایی نیز ملاک جا نمایی آنها باشد.

بازرسی و عملکرد دیگ های بخار

محاسبات و ملاحظات نصب کاشف ها

محاسبات و ملاحظات نصب کاشف ها

اخذ تاییدیه آتش نشانی

تاییدیه سیستم اعلام و اطفاء حریق

با توجه به آمار و ارقام حوادث اعلام شده ، متآسفانه عدم آگاهی از استفاده از سیستم اعلام و اطفاء حریق، ساختمانها و بعضا کوتاهی افراد مسئول سالیانه شاهد حوادث تلخ و جبران ناپذیری می باشیم.

از این رو از آنجا که وجود سیستمهای اعلام و اطفاء حریق یکی از تجهیزات مهم در زمینه ایمنی ساختمانهای مسکونی ، تجاری ، اداری و صنعتی میباشد، لذا :

بیشتر بدانید . .
انواع جرثقیل و آشنایی با کارکرد های آنها

شرکت آریا ایمن آوات  با در اختیار گرفتن مهندسین واجد الشرایط و دارای پروانه اشتغال از سوی سازمان نظام مهندسی ، جزء وندورلیست سازمان ایمنی و آتش نشانی و وزارت کار و رفاه اجتمایی آمادگی همکاری در زمینه های مشاوره، طراحی، اجرا و صدور تاییدیه و گواهی سلامت سیستم های اعلام واطفاء حریق با شرکت ها و سازمان ها و تمامی پروژه های تجاری، اداری، صنعتی و مسکونی می باشد.

کمترین زمان و رقابتی ترین قیمت ها را از ما بخواهید .

خدمات پشتیبانی سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *