انواع چاه های ارت
5/5 - (12 امتیاز)

چاه ارت (earth) در مفهوم به معنی زمین است که نام دیگر آن سیستم اتصال زمین است . سیستم اتصال به زمین دارای چاه ارت و سیم اتصال است . وظیفه چاه ارت وصل کردن هرگونه جریان الکتریکی به زمین است که این عملکرد بیشتر برای جلوگیری از برق گرفتگی صورت می گیرد . به عبارتی بهتر با وصل کردن تمام دستگاه های برقی صنعتی , مخابراتی و خانگی با سیم اتصال به چاه ارت یک سیستم ارتینگ را به وجود آورده ایم . هدف از اجرای چاه ارت جلوگیری از نشتی جریان الکتریکی و مدارات الکتریکی و جلوگیری از برق گرفتگی است که این مسئله در صنعت برق امر مهم و ضروری به حساب می آید. برای ساختمان مسکونی از چاه ارت زیر ۵ اهم استفاده می شود و برای شرکتها و کارخانه ها از چاه ارت زیر ۲ اهم استفاده می گردد.

انواع چاه های ارت

انواع چاه های ارت

انواع چاه ارت 1- چاه ارت عمقی 2- چاه ارت سطحی چاه ارت عمقی در چاه ارت عمقی به طور معمول یک چاه با عمق زیاد حفاری می شود و سیستم ارتینگ پیاده سازی می شود. البته در این روش باید بتوان در اطراف سایت امکان حفاری چاه با اعماق زیاد را داشته باشیم . چاه ارت سطحي در چاه ارت سطحی زمانی که ما نمیتوانیم چاه با اعماق وسیع حفاری کنیم کاربرد دارد و معمولا تا عمق 80 سانتیمتر قابل انجام است.

شرایط استفاده از چاه ارت سطحی و روش راه اندازی آن از نظر مکانی : ـ حداقل فضایی باید در اطراف سایت وجود داشته باشد تا امکان اجرای چاه ارت سطحی ممکن باشد. ـ از نظر ارتفاعی باید از سطح دریا پایین تر باشد. ـ اطراف سایت دارای پستی و بلندی های کمی باشد. ـ بین دکل و سایت تقریبا یک فاصله ی زیادی وجود داشته باشد. هرچند که روش چاه ارت سطحی دارای مزایایی است اما اجرای ارت به روش های زیر دارای ارجحیت بیشتری است: RING ، پنجه ای (شعاعی)، ROD ، مختلط ، حلزونی ، الكتروشيميايی ، شبكه ای

بیشتر بدانید . .
اجرا و راه اندازی انواع چاه ارت

سیستم ارتینگ یا چاه ارت در اکثر مکان ها استفاده می شود. در زمین هایی که امکان حفاری وجود دارد از چاه ارت و در سایر مکان ها از سیستم ارتینگ استفاده می شود.سیستم ارتینگ برای جلوگیری از خطراتی که ناشی از صاعقه می باشد استفاده می شود.برای دستیابی به یک سیستم ارتینگ کارآمد، بادوام و قابل اعتماد، باید شرایط مختلفی، همچون طراحی، اجرا و انتخاب مصالح مناسب را مورد توجه قرار داد. اما به طور کلی می توان گفت، چاه ارت از حساسیت و ویژگی‌های خاصی برخوردار است، زیرا پس از اجرای چاه ارت امکان دستیابی مجدد به آن وجود ندارد و در صورت بروز نقص یا اشکال نمی توان به طور کامل این نقص را بر طرف نمود.

1 thoughts on “انواع چاه های ارت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *