خاموش کننده های دستی

خاموش کننده های دستی

خاموش کننده های دستی:

فراگیر ترین وسیله خاموش کننده شامل این دسته می باشد، زیرا در لحظات اولیه بروز حریق می توانند به طور موثری توسط افراد عادی به کار گرفته شوند. این دستگاه ها ارزان و ساده بوده و در دسترس می باشند، نیاز به آموزش پیچیده ندارند و در اطفاء حریق های کوچک یا شروع حریق های بزرگ کاملا مناسب هستند. تمام خاموش کننده های دستی به طور قراردادی باید دارای مشخصاتی باشند تا تشخیص و استفاده از آنها برای افراد به راحتی صورت گرفته و در کوتاه ترین زمان ممکن آتش سوزی مهار گردد. این مشخصات شامل موارد زیر است:

1- ظرفیت

2- فشار تخلیه

3- طول پرتاب (پاشش) مواد اطفایی

4- درصد تخلیه

5- زمان تخلیه

6- مشخصات فنی

7- مشخصات سرلوله پاشنده

8- علائم و برچسب ها

خاموش کننده های دستی

خاموش کننده های دستی

اخذ تاییدیه آتش نشانی

*ظرفیت خاموش کننده:

حداکثر ظرفیت ماده خاموش کننده در نوع دستی 14کیلوگرم یا 14 لیتر است به طوری که یک نفر به راحتی قادر به حمل و استفاده از آن باشد. از این وسایل برای حریق های کوچک یا در لحظات شروع حریق می توان استفاده نمود. طراحی ظاهر و مکانیسم کار آنها بر اساس روش اطفاء حریق، ماهیت مواد و ترکیبات خاموش کننده می باشد. در این رابطه خاموش کننده های دستی به 6 گروه تقسیم می شوند:

بیشتر بدانید . .
نکات ایمنی کار با جرثقیل ها

الف) خاموش کننده های محتوی آب

ب) خاموش کننده های محتوی کف

ج) خاموش کننده های محتوی پودر شیمیایی خشک

د) خاموش کننده های محتوی پودر شیمیایی تر

ه) خاموش کننده های محتوی گاز CO2

و) خاموش کننده های محتوی مواد هالوژنه

خاموش کننده های دستی

خاموش کننده های دستی

تاییدیه آتش نشانی

*فشار تخلیه:

کلیه مواد خاموش کننده بایستی تحت فشار معینی به سوی حریق پرتاب شوند تا کارایی و اثر لازم را داشته باشند. تامین فشار مناسب برای تخلیه آنها توسط منابع مختلف انجام میگیرد:

الف – فشار گاز حاصل از واکنش دو ماده شیمیایی مانند سودا اسید، در این حال فشار لازم به علت تولید گاز  CO2 ناشی از واکنش در حدود 100، Psi می باشد که برای پاشش مواد کافی است.

ب – فشار یک گاز بی اثر: اغلب در خاموش کننده می توان از یک گاز مناسب برای اعمال فشار استفاده نمود. گازهای مورد استفاده CO2 یا N2 است که در داخل محفظه مواد (سیلندر – کپسول) به صورت فشار دائم یا از طریق بالن مجزا (فشنگی) هنگام عمل بکار برده می شوند. هنگام کار با آزاد شدن گاز یا اعمال فشار نیروی لازم برای بیرون راندن ماده خاموش کننده تامین می گردد.

ج – فشار ناشی از تبدیل فاز ماده خاموش کننده: در این روش در اثر تغییر فاز خود ماده خاموش کننده (مانند CO2)، فشار مورد نیاز تامین می گردد. در مواردی که این فشار کافی نباشد (مانند هالن) از فشار گاز کمکی نیز استفاده می شود. میزان فشار تولید شده در این روش حدود Psi، 100 یا 7Atm است.

بیشتر بدانید . .
اتصال زمین حفاظتی و عملیاتی جریان ضعیف

شرکت آتش نشانی

*طول پرتاب:

در خاموش کننده های دستی هر چه طول پرتاب مواد خاموش کننده بیشتر باشد نیاز به نزدیک شدن به آتش کمتر است. طول مناسب پرتاب برای تمام مواد 7 – 2 متر می باشد. برای آب در روش اسپری 4 متر و روش جت 7 متر و در مورد کف نیز به صورت جت 5 متر پیشنهاد شده است.

*درصد تخلیه:

میزان مواد خاموش کننده باقیمانده پس از تخلیه در هنگام کار با دستگاه خاموش کننده از اهمیت زیادی برخوردار است. درصد یا راندمان استفاده از مواد درون  خاموش کننده یکی از مشخصه های مهم هر دستگاه است. برای خاموش کننده های پودری میزان تخلیه مواد حداقل 85%، آب، کف و CO2 حداقل 95% پیشنهاد شده است. این به آن معنی است که در نوع یکم حداکثر 15% و انواع دوم حداکثر 5% باقیمانده مواد در درون مخزن قابل قبول می باشد.

*زمان تخلیه:

به دلیل رشد تصاعدی حریق و نیاز به تاثیر مواد خاموش کننده بر آن، سرعت عمل بسیار مهم است. از این رو زمان مناسب برای تخلیه مقدار معینی از مواد به صورت تجربی پیشنهاد گردیده است. کاهش بیش از حد زمان تخلیه مطلوب نیست زیرا زمان مانده مواد بر روی حریق نیز برای خاموش کردن کامل و جلوگیری از بازگشت شعله بایستی مد نظر باشد.

*مشخصات فنی:

اجزای دستگاه بایستی متناسب با نوع استفاده و مواد خاموش کننده درون آن، قابلیت و استحکام کافی را از نظر مقاومت در برابر خوردگی، فشار، زنگ زدگی و امثال آن داشته باشند.دستگاهها بایستی توسط سازنده تحت آزمایشات مختلف قرار گرفته و از نظر فشار، باید مخزن دستگاه تحت فشار آزمایش معادل 2 برابر فشار عمل یا فشار نامی محفظه قرار گیرد.

خاموش کننده های دستی

خاموش کننده های دستی

مشاوره آتش نشانی

بیشتر بدانید . .
تجهیزات ثابت حاوی کف

اتصال زمین حفاظتی و عملیاتی جریان ضعیف

*مشخصات سر لوله پاشنده:

تمام کپسول های اطفاء حریق دارای ظرفیت 3 کیلوگرم و بالاتر بایستی دارای شیلنگ و سر لوله باشند. طول شیلنگ نباید کمتر از 80% ارتفاع خاموش کننده باشد. شیلنگ و سر لوله نباید با ماده خاموش کننده واکنش دهد، همچنین نبایستی تحت فشار دائم دستگاه باشد. به عبارت دیگر بعد از شیر تخلیه قرار گرفته باشند.

*علائم و برچسب ها: 

کلیه خاموش کننده ها بایستی دارای علائم و مشخصات سازنده بوده و علاوه بر رنگ مناسب، دامنه عمل آنها با کد مربوطه بر روی آنها حک یا توسط برچسب دائمی الصاق شده باشد.

تاییدیه سیستم اعلام و اطفاء حریق

با توجه به آمار و ارقام حوادث اعلام شده ، متآسفانه عدم آگاهی از استفاده از سیستم اعلام و اطفاء حریق، ساختمانها و بعضا کوتاهی افراد مسئول سالیانه شاهد حوادث تلخ و جبران ناپذیری می باشیم.

از این رو از آنجا که وجود سیستمهای اعلام و اطفاء حریق یکی از تجهیزات مهم در زمینه ایمنی ساختمانهای مسکونی ، تجاری ، اداری و صنعتی میباشد، لذا :

شرکت آریا ایمن آوات  با در اختیار گرفتن مهندسین واجد الشرایط و دارای پروانه اشتغال از سوی سازمان نظام مهندسی ، جزء وندورلیست سازمان ایمنی و آتش نشانی و وزارت کار و رفاه اجتمایی آمادگی همکاری در زمینه های مشاوره، طراحی، اجرا و صدور تاییدیه و گواهی سلامت سیستم های اعلام واطفاء حریق با شرکت ها و سازمان ها و تمامی پروژه های تجاری، اداری، صنعتی و مسکونی می باشد.

کمترین زمان و رقابتی ترین قیمت ها را از ما بخواهید .

بیشتر بدانید . .
انواع جرثقیل و آشنایی با کارکرد های آنها

seo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *