اجزاء و قطعات آسانسور

اجزاء و قطعات آسانسور

اجزاء و قطعات آسانسور

بازرسی آسانسور

اجزا و قطعات آسانسور

قطعات موتور آسانسور، مجموعه ای از اجزاء و بخش هایی هستند که اندازه های کوچک و بزرگ دارند، از نظر ساختار متفاوت هستند و هر یک در جایگاه خود، بهترین عملکرد را برای موتور فراهم می ‌کنند. بدون موتور آسانسور، حرکت کابین و سایر بخش ها امکان پذیر نیست. اهمیت قطعات ریز و درشت موتور آسانسور به اندازه ای است که اگر حتی کوچک ترین عیب یا نقص در آنها به وجود بیاید، بر روی عملکرد کل موتور تاثیر دارد؛ و به این ترتیب آسانسور با مشکل مواجه خواهد شد.

اجزاء و قطعات آسانسور

اجزاء و قطعات آسانسور

  • پوسته موتور

پوسته موتور، دارای ویژگی های مختلفی است مانند اینکه از جنس آلومینیوم است و اغلب ظاهر و ساختاری جمع و جور دارند. نمونه های با کیفیت آن سر وصدای زیادی ندارند.

بازرسی پله برقی

  • شفت موتور آسانسور

در میان اجزای موتور آسانسور، شفت آسانسور در چاه قرار دارد و به کابین این اجازه را می دهد تا از طبقه ای به طبقه دیگر به راحتی عبور کند. در حقیقت یک گذرگاه عمودی برای کابین آسانسور است.

  • بلبرینگ

بلبرینگ آسانسور، اغلب در آسانسور های کششی، مخصوصا در نمونه بدون دنده (گیرلس) استفاده می شود. به طور کلی توانایی حمل بار شعاعی و همچنین بار محوری متوسط را دارد و در هر دو موردی که ذکر شد، به خوبی عمل می کند. دارای ضریب اصطکاک کمتری است و با ساختار خود، به حرکت بهتر آسانسور کمک می کند.

  • روتور یا هسته
بیشتر بدانید . .
ارت الکترونیکی

این قطعه در اتاق آسانسور یا در بالابر نصب می شود، معمولا در بالای ساختمان یا داخل بالابر و در واحد برق آسانسور قرار دارد. روتور، با حالت مغناطیسی دائمی خود، شیار را مستقیما توسط موتور اصلی و بدون دنده هدایت می کند.

استاندارد آسانسور

  • استاتور یا سیم پیچ

در میان اجزای موتور آسانسور، استاتور اغلب در قسمتی که به بدنه موتور متصل است، نصب می شود. فضای ایجاد شده بین قسمتی که نصب شده است و استاتور ممکن است با یک ماده پرکننده رسانای حرارتی برای هدایت گرما به طور کامل پر شود. این ماده پر کننده ممکن است گاهی فراتر از آن قسمت نیز برود تا نصب آن محکم تر شود و رسانای بهتری برای گرما باشد.

  • فلکه کششی

فلکه کششی برای انتقال قدرت موتور و حرکت به سیم بکسل به کار می رود. جهت حرکت سیم بکسل را هدایت می کند و تغییر می دهد. این فلکه ساختاری قرقره ای دارد و نقش اصلی آن کاهش تلاش و انرژی قرقره اصلی است.

  • سیستم ترمز (لنت ها، صفحات اصطکاکی، مگنت، فنر، اهرم آزاد کننده و غیره)

سیستم ترمز، نقش بسیار مهمی دارد و در واقع امنیت آسانسور را به دوش می کشد. هنگامی که کابین در طبقه مورد نظر شما می ایستد، موتور کششی آسانسور و سیم پیچ در آهنربای الکترومغناطیسی، قدرت خود را از دست می دهند و در نتیجه نیروی مغناطیسی در هسته الکترومغناطیسی به سرعت ناپدید می شود. سپس روتور یا هسته، توسط فنر ترمز، مجددا تنظیم می شود و موجب ایستادن کابین می شود و در هنگام قطعی برق هم ترمز باید قابلیت نگه داشتن کابین را داشته باشد و سریعا آن را به حالت اولیه خود بازگرداند.

بیشتر بدانید . .
اقدامات اولیه آسانسور

سامانه خبر کننده حریق

  • انکودر (Encoder)

انکودر، قابلیت کنترل دقیق آسانسور و اندازه گیری سرعت را می دهد و یکی از قطعات بسیار مهم در تامین امنیت به شمار می رود. جهت اطمینان حاصل کردن از ایمنی مسافران، بهتر است انکودر با توجه به استاندارد های هر منطقه ای نصب گردد. این قسمت از موتور آسانسور موجب بهینه سازی کارآیی درایو آسانسور می شود و در نتیجه انرژی و هزینه کم تری را به ارمغان می آورد.

اجزاء و قطعات آسانسور

اجزاء و قطعات آسانسور

بازرسی فنی و ایمنی آسانسور ،انواع بالابر و پله های برقی

الزامات تاییدیه آسانسور، بالابر و پله های برقی ایجاب می کند که مهندسین ناظر و کارفرمایان صنعت برای اطمینان و ایمنی بیشتر و قبل از صدور پایان کار، از نهاد مربوطه مانند سازمان استاندارد کشوری و استانی تاییدیه ایمنی و نیز تاییدیه کیفیت آسانسور را اخذ نمایند.

مهمترین دلیل برای توجه به الزامات تاییدیه آسانسور، بالابر و پله های برقی این است که این وسیله پرکاربرد مستقیماً با جان انسان ها در ارتباط است. ملزوم بودن به الزامات قانونی آسانسور ایمنی مسافرین آن را همیشه حفظ کرده و استفاده بهینه از این تکنولوژی را برای انسان ها محقق می کند.

اجزاء و قطعات آسانسور

نکته بسیار مهم درباره الزامات تاییدیه آسانسور، بالابر و پله های برقی این است که سازمان ملی استاندارد، اعتبار یکساله برای تمامی گواهینامه ها صادر می کند و مالکان و مدیران ساختمان باید بعد از به پایان رسیدن مدت مشخص شده دوباره برای بازرسی و اخذ تاییدیه های آسانسور، توسط مشاوران وزارت کار و رفاه اجتمایی اقدام کنند و صحت عملکرد آسانسور و بالابرهای خود را بازرسی و تاییدیه سلامت دستگاه را دریافت کنند .

بیشتر بدانید . .
تجهیزات حاوی آب

شرکت بازرسی آریا ایمن آوات با سال ها تجربه در زمینه خدمات بازرسی انواع آسانسور، بالابر و پله های برقی  یکی از حرفه ای ترین شرکت ها در حوزه بازرسی است. شرکت آریا ایمن آوات با دریافت کلیه مجوزهای لازم از وزارت صنعت معدن تجارت، وزارت کار و رفاه اجتماعی و سازمان ملی استاندارد برای صدور تاییدیه انواع آسانسور، بالابر و پله های برقی، آماده ارائه کلیه خدمات بازرسی ایمنی در سراسر کشور عزیزمان ایران است.

ما در آریا ایمن آوات با در اختیار داشتن دفتر و نمایندگی در اغلب استان های کشور، خدمات بازرسی ایمنی لیفتینگ  و صدور گواهینامه سلامت (سرتیفیکیت) را بر اساس ISIRI 6303-1 مقررات ایمنی ساختار و نصب آسانسورهاي برقی و ISIRI 6303-2  سازمان ملی استاندارد با بهترین کیفیت و نازلترین قیمت در سراسر ایران انجام خواهیم داد .

بروزرسانی و آپدیت سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *