5/5 - (36 امتیاز)

تست چاه ارت اجرا چاه ارت ارتینگ

تست چاه ارت اجرا چاه ارت ارتینگ

سیستم زمین، ارتینگ و همبندی

در مطالب مربوط به سیستم ارتینگ (Earthing) اتصال زمین، تست و اجرای چاه ارت و همبندی بخصوص سیستم ارت ساختمان قصد داریم تا با جنبه های مختلف این سیستم ها آشنا شویم. مباحث به صورت سلسه مراتبی در بخش وبلاگ سایت قرار داده شده اشت. متخصصان این حوزه و افرادی که تصمیم به راه اندازی این سیستم ها به صورت تخصصی دارند و حتی دانشجویان عزیز رشته برق ساختمان می توانند از مطالب این بخش به عنوان منبعی جامع و کامل استفاده نمایند. در مطالب آغازین، در مورد حفاظت در برابر تماس مستقیم و غیر مستقیم صحبت خواهیم نمود.

تست چاه ارت اجرا چاه ارت ارتینگ

تست چاه ارت اجرا چاه ارت ارتینگ

حفاظت دربرابر تماس مستقیم تست چاه ارت

منظور از تماس مستقیم، تماسی است که افراد به صورت مستقیم، بخش های برقدار سیستم از جمله ترمینال ها، باس بارها و … را لمس نمایند، مانند شکل زیر که یک نمونه تماس مسقیم و غیر مستقیم را نشان می دهد.

تست چاه ارت

تماس مستقیم و غیر مستقیم

تست چاه ارت به منظور حصول اطمینان از صحت کار کرد سیستم ارتینگ در مقابل اضافه ولتاژهای تولید شده در بدنه که موجب صدمه دیدن دستگاه ها و افراد می‌ شود، همچنین ولتاژ های بسیار زیاد و خطرناک ناشی از برخورد صاعقه با دکل های مخابراتی ، وایرلس ، اینترنتی و … ضروریست به صورت سالانه انجام شود .

به همین منظور استفاده از سیستم ارت ( چاه ارت ) و حفاظت از تجهیزات، بسیارلازم و ضروری است. به علاوه با افزایش استفاده از سیستم های دیجیتالی و حساس ، لزوم نگهداری و نظارت بر سیستمهای حفاظتی گراندینگ (Grounding) وجود دارد .

شرکت آریا ایمن جهت تکمیل خدمات خود در زمینه سیستم های ارتینگ ، فروش ، نصب و راه اندازی انواع صاعقه گیر های الکترونیکی را نیز در سبد محصولات و خدمات خود قرار داده است .

تست چاه ارت

به طور خلاصه شرکت آریا ایمن با یک دهه تجربه در زمینه تست و اجرای چاه ارت و تست سیستم ارتینگ، آماده ارائه خدمات ذیل می باشد :

  • اندازه گیری مقاومت سیستم ارت به روش ۶۲٪ ( مورد تایید استاندارد های BS –IEEE)
  • اندازه گیری مقاومت سیستم ارت به روش افت ولتاژ
  • اندازه گیری مقاومت سیستم ارت به روش دو الکترودی (ارت مرده) قابل ذکر است که در این روش از فونداسیون یا اسکلت سازه به عنوان میله ارت کمکی استفاده میگردد.
  • اندازه گیری بدون کوبیدن میله stake less measurement قابل ذکر است که اين روش به طور مشخص براي مواقعي که چند ميله يا چاه ارت با هم موازي شده و تشکيل يک شبکه ارت گسترده و موازي را داده اند بسيار کاربردي ميباشد. که به طور کلی سیستم ارت را می سنجد و مقاومت معادل را بدست می آورد. این روش بسیار عالی بوده و در زمان کمتری می توان سیستم را تست نمود. فقط قیمت دستگاه گران می باشد و تنها کلمپ های آن به اندازه یک دستگاه 3 پین قیمت دارد. که شرکت آریا ایمن از لحاظ تجهیزات اندازه گیری تکمیل بوده و آماده ارائه خدمات می باشد.

شرکت آریا ایمن , شرکتی تخصصی در زمینه ارائه خدمات ارتینگ می باشد . این شرکت با استفاده از جدیدترین دانش روز دنیا و با بهره گیری از تجارب خود در زمینه ی پروژه های مربوط به ارت ، عملیات تخصصی تست چاه ارت، همبندی و سیستم ارتینگ و صاعقه گیر را انجام می دهد .

تست و صدور گواهی چاه ارت

تست و صدور گواهی اداره کار یکی از خدمات شرکت آریا ایمن می باشد . تست چاه ارت اجرا چاه ارت ارتینگ با استفاده از دقیق ترین دستگاه ها و ارت تستر انجام می شود . شرکت آریا ایمن در تست چاه ارت موارد زیر را به طور دقیق انجام می دهد:

تست چاه ارت اجرا چاه ارت ارتینگ

تست چاه ارت اجرا چاه ارت ارتینگ

۱-تست ارت با استفاده از دقیق ترین تجهیزات اندازه گیری و دستگاه های ارت تستر

۲-بررسی سیستم ارت و همبندی های چاه ارت در کلیه صنایع توسط کارشناسان صاحب صلاحیت

تماس مستقیم ارت

سوالی که در اینجا مطرح می گردد این است که چه نکات ایمنی برای حفاظت در برابر تماس مستقیم باید رعایت شود؟

  • اولین و ساده ترین اقدام این است که هادی های برقدار از دسترس خارج شوند.
  • هادی ها و بخش های حاوی جریان عایق بندی شوند.
  • برای قسمت های برقدار از پوشش ها و بدنه های فلزی استفاده شود. نکته ای که در اینجا باید به آن توجه داشت این است که این پوشش ها و بدنه ها پس از استفاده فقط باید توسط ابزار مخصوص (آچار یا کلید) و پس از اینترلاک (قطع جریان برق) باز شوند.
  • حفاظت های جریان نشتی ۳۰mA به کار گرفته شود.
  • از ولتاژ خیلی ضعیف استفاده شود.

در مطلب بعدی در مورد ولتاژ فشار خیلی ضعیف که ولتاژی امن می باشد و انواع آن صحبت خواهیم کرد.

در صورت داشتن هر گونه سوال و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان سیستم ارت ساختمان تماس حاصل فرمایید.

تست چاه ارت و ارتینگ

روش تست چاه ارت با ارت تستر یا تست چاه ارت با میگر به این شکل است ارت تستر شامل دو میله میخی شکل و سه عدد پراب یا کابل به رنگ ها و متراژ های متفاوت می باشد.

میله ها معمولا در فواصل 10 متری و 20 متری از سیم چاه ارت در زمین کوبیده میشود. سپس سه سیم با رنگ های سبز، زرد و قرمز به ترتیب از خروجی C، P،E ارت سنج به E1، P1 و C1 متصل میکنند .با روشن کردن دستگاه و انتخاب گزینه مقاومت، مقدار RE یا مقاومت الکتریکی چاه ارت نمایش داده میشود.

 اما اگر ارت تستر موجود نبود میتوانیم با یک فیوز مینیاتوری 10 آمپر چاه را مورد تست قرار دهیم به این صورت که یک سر فیوز را به برق و بعد فیوز را متصل میکنیم ویک سیم هم به چاه ارت وصل کرده و تست چاه در همان موقع به فیوز میزنید اگر فیوز قطع شد چاه ارت مقاومت قابل قبولی دارد.

تست چاه ارت یا میله ارت را نباید با روش های قدیمی و مرسوم قدیمی چک کرد و سعی برآن باشد که با روش های جدیدتر تست چاه ارت انجام شود. از جمله روش های خوبی که میتوان برای تست چاه ارت مورد استفاده قرار داد و میتوان به روش افت ولتاژ(fall of potential )اشاره نمود.

میله چاه ارت

اگر سیستم مورد نظر یا همان X یک میله ارت یا صفحه ارت ساده و یکی باشد الکترود Y را 30 تا 50 متر دورتر از میله چاه ارت می کوبیم و Z را هم وسط یعنی C ½ قرار داده و عدد را می خوانیم, اگر 5 متر الکترود Z را به سمت X نزدیک کرده و عدد دوم را بخوانیم ودر مرحله سوم 5متر به سمت Y رفته و عدد سوم را بخوانیم

یعنی الکترود Y روی 30 تا 50 هر عددی که امکان کوبیدن هست مانده و تغییری نکند ولی الکترود وسط در 3نقطه حرکت کرده و 3 عدد بدست آید و اعداد خوانده شده نزدیک هم باشند و اختلاف آنها بیش از 5% نباشد میانگین 3 عدد خوانده شده همان R شبکه یا صفحه ارت است , اگر اعداد با هم اختلاف زیادی داشتند بایستی C را بیشتر کنیم و آزمایش را تکرار کنیم.

ابزار تست چاه ارت

از جمله ابزار تست چاه ارت توسط یک عدد ترانسفورماتور ایزوله ، یک عدد ولتمتر و یک عدد آمپرمتر در این حالت سوند ها را در زمین قراردهید سپس آمپر متر را با ثانویه ترانس سری نمایید و یک سر آزاد ترانس را به سیم چاه ارت وصل نموده ویک سر آمپر متر را به سوند آخر وصل نمایید .

یکسر ولتمتر را به سیم چاه ارت و سر دیگرآن را به سوند اول وصل نمایید سپس اولیه ترانس ایزوله را به برق 220 ولت وصل نموده و مقدار ولت قرائت شده را بر مقدار عدد آمپر متر تقسیم نمایید.مقدار بدست آمده مقاومت تقریبی چاه ارت شما می باشد.

اینکه چطوری میتوان تست چاه ارت را انجام داد :

آشنایی شما با دستگاه ارت سنج و یا روشهای تست مقاومت چاه ارت اجرای چاه ارت آزمایش مقاومت اجرای چاه ارت با هر دستگاهی میبایست طبق شرایط مذکور در راهنمای آن دستگاه صورت گیرد.

توجه نمایید که نتیجه عددی با توجه به شرایط فیزیکی و زمانی بدست می آید. برای حصول پاسخ صحیح میبایست طبق شرایط یا مفروضات خاص اقدام نمود .

در کل نمونه ای از تست چاه ارت به صورت زیر است .

  1. میل آزمایش به فواصل تقریبی 10 و 5 متر از چاه ارت در سطح زمین دست نخورده قرار میدهند.
  2. سلامت دستگاه جهت تست چاه ارت را بررسی میکنند ( وجود باطری و ولتاژ و جریان تست )
  3. به کمک سلکتور و رئوستا عقربه را به حالت تعادل میرسانند و مقاومت چاه ارت را می خوانند.

از آنجا که میبایست حوزه مغناطیسی چاه ارت رعایت گردد تا خنثی سازی خطای اتصالی به صورت صحیح صورت گیرد لذا مقدار مقاومت با رعایت شرایط استاندارد ملاک خواهد بود.

برای اینکه معلوم شود مطلب را گرفته اید حال بفرمایید مقاومت چاه ارت مورد نظرتان چقدر است ( صرفا دنبال پاسخ موردی نباشید بلکه مطلب را دریابید !! )طراحی سایت و سئو مطالعه مفصل چاه ارت را توصیه میکنیم زیرا موضوع حائز اهمیتی است که کمتر مورد توجه قرار میگیرد.

 توسط دستگاه ارت سنج

  1. توسط دستگاه ارت سنج در این حالت برای تست چاه ارت دو عدد سوند که جزء لوازم جانبی دستگاه ارت سنج می باشد را در فاصله های مساوی بین 5 تا 10 متر و در یک راستا از چاه در زمین قرار دهید لازم به ذکر است جهت تست دقیق ، این فاصله ها حتما برابر باشند بطوری که اگر سوند اول را در فاصله 6 متری از چاه نصب نمودید سوند دوم را در فاصله 12متری از چاه و یا 6 متری ازسوند دوم نصب نمایید.سپس سه عدد پراپ دستگاه را بترتیب به سیم ارت چاه و سوند اول ودوم وصل نموده و سپس چاه ارت را تست نمایید.
  1. توسط یک عدد ترانسفورماتور ایزوله یک عدد ولتمتر و یک عدد آمپرمتر تست چاه ارت اجرا چاه ارت ارتینگ در این حالت نیز مانند حالت قبل سوند ها را در زمین قراردهیدسپس آمپر متر را با ثانویه ترانس سری نمایید و یک سر آزاد ترانس را به سیم ارت چاه وصل نموده ویک سر آمپر متر را به سوند آخر وصل نمایید . یکسر ولتمتر را به سیم ارت چاه و سر دیگرآن را به سوند اول وصل نمایید سپس اولیه ترنس ایزوله را به برق 220 ولت وصل نموده و مقدار ولت قرائت شده را بر مقدار عدد آمپر متر تقسیم نمایید.مقدار بدست آمده مقاومت تقریبی چاه ارت شما می باشد شما میتونید با دستگاه ارت تستر میزان اهم چاه ارت را اندازه بگیرید.

شما میتونید با دستگاه ارت تستر میزان اهم چاه ارت را اندازه بگیرید.

تست چاه ارت اجرا چاه ارت ارتینگ

تست چاه ارت اجرا چاه ارت ارتینگ

دردو حالت میبایستی اندازه گیری کرد :1 -در حالت بسته (رینگ)2-در حالت باز

در حالت بسته می بایست زیر 2 اهم باشد ودر حالت باز زیر 5 اهم مورد قبول می باشد. در غیر این صورت باید چاه ارت را احیاء کنید.

دو میخ مربوط به دستگاه را در را در فاصله 5تا10متری برای سیم زرد ودیگری10تا20 متری برای سیم قرمز در زمین گلی یا هر زمین غیر سخت فرو میکنیم .

روش احیاء چاه ارت

مخلوط نمک،ذغال یا خاک آن را اضافه نمایید. در ضمن حالت باز یعنی یک بار تسمه یا سیمی را که از تست چاه ارت به بدنه حالا هر دستگاهی که متصل شده باز کنیم واندازه بگیریم ودر حالت بسته هم بدون باز نمودن اتصال اندازه بگیریم.

تست چاه ارت

تست چاه ارت

ارتینگ و همبندی

سیستم ارتینگ

به بیان ساده سیستمی متشکل از چاه ارت و سیم متصل به آن می باشد. در تاسیسات برقی، سیستم ارت و یا همان سیستم زمین، بخش های خاصی از آنها به سطح رسانای زمین متصل می شود.

.طراحی و نصب صاعقه گیر

هدف از ایجاد آن این است که اگر به هر دلیلی هر کدام از سیم های نول و یا فاز به بدنه دستگاه اتصال پیدا کند و مدار الکتریکی آن دچار نشتی جریان شود، این جریان توسط سیم ارت تعبیه شده به زمین منتقل و از اتصالی دستگاه و بروز برق گرفتگی جلوگیری شود. بدین منظور از تجهیزات ارت استفاده می شود. تست چاه ارت اجرا چاه ارت ارتینگ آیین نامه سیستم های ارت بین کشورهای مختلف متفاوت است. اگرچه اکثر آنها از توصیه های کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک تبعیت می کنند.

این آیین نامه، موارد بخصوصی برای ارتینگ معادن، بیمارستان ها و مناطق خطرناک و ریسک پذیر شهرک ها و کارخانجات صنعتی در بردارد.

همبندی چیست؟

در همبندی نیز کلیه تاسیسات الکتریکی و غیرالکتریکی از جنس فلز، سازه ها و بدنه های فلزی با استفاده از یک هادی مناسب به یکدیگر متصل می شوند تا از ایجاد اختلاف پتانسیل خطرناک که عامل برق گرفتگی است، جلوگیری شود.

تست چاه ارت

تست چاه ارت

شرکت آریا ایمن آوات مفتخر است خدمات خود را در زمینه اجرای چاه ارت و همبندی و همچنین تست چاه ارت و صدور تاییدیه معتبر به هموطنان عزیز در سراسر کشور ارائه نماید:

  • اجرای چاه ارت برای سیستم های ابزار دقیق و کنترل با ضمانت تحویل زیر ۱ اهم
  • اجرای چاه ارت برای سیستم های قدرت و پست های برق با ضمانت تحویل زیر ۲ اهم
  • اجرای سیستم ارتینگ به منظور ایمن سازی مجتمع های مسکونی (سیستم ارت ساختمان، چاه ارت آسانسور، برج، بیمارستان و …)
  • تست اتصال به زمین چاه های ارت و مشاوره در احداث و اجرای ارتینگ و کابل کشی ارت
  • اعزام کارشناسان شرکت به منظور بازدید از محل و بررسی مکان مناسب جهت حفر چاه ارت در سراسر کشور
  • تست چاه ارت و صدور تاییدیه معتبر
  • ارتینگ و همبندی
  • فروش تجهیزات ارت (انواع صفحه مسی، بنتونیت، راد، سیم مسی، کابل، مواد کاهنده مقاومت زمین و …)
  • تست چاه ارت اجرا چاه ارت ارتینگ

 

عنوان اصلی محتوا: بررسی و روش های تست چاه ارت
1-    کلمه کلیدی اصلی تست چاه ارت
2-    کلمه کلیدی مرتبط مقاومت سنجی چاه ارت- چاه ارت چیست
3-    خلاصه محتوا (50 تا 70 کلمه) چاه ارت جهت حفاظت دستگاه ها و انسان به هنگام وقوع اتصالی در مدار و همچنین نشت جریان کاربرد دارد. هدف این سیستم انتقال نشتی (جریان) توسط سیم ارت به زمین می باشد. در این صورت از خرابی دستگاه ها و برق گرفتگی جلوگیری خواهد شد. در این متن ما به تست چاه ارت پرداخته و به روش های تست چاه ارت اشاره کرده ایم.

 

تست چاه ارت

امروزه در سراسر جهان برای محصولات الکتریکی الزامات سختگیرانه‌ای از سوی دولت ها و آژانس های مختلف در نظر گرفته شده است. لوازم خانگی برقی از خطرناک ترین وسایل هستند که توسط یک هادی به زمین وصل شده اند. به هنگام آسیب دیدن رسانا در این وسایل ممکن است با عواقب بسیار خطرناکی روبرو شویم. در این صورت برای محافظت تجهیزات وجود یک مسیر مقاومت کم مورد نیاز است. اهمیت ضروری بودن انجام آزمایش ایمنی برق به منظور اطمینان از استاندارد های عملیاتی برای همه آشکار است. از این رو در صنعت و ساختمان تست چاه ارت (Earth) نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. در نتیجه اقدام به مقاومت سنجی چاه ارت و اندازه گیری و بررسی آن به طور سالیانه بسیار دارای اهمیت می باشد. با تست چاه ارت می توان می توان از این موضوع اطمینان حاصل کرد که سیستم ارت به درستی کار می کند یا خیر؟

تست چاه ارت

چرا نیاز به تست چاه ارت است؟

برای افراد بسیاری سوال ایجاد می شود که چاه ارت چیست و چرا ما نیاز به تست چاه ارت داریم؟ برای یافتن پاسخ خود ما همراه باشید. در سیستم الکترودهای خاکی به هنگام نصب الکترود در واقع اندازه‌گیری مقاومت زمین انجام می گیرد. این روند در فواصل دوره های متعدد انجام میگیرد. انجام این روند جهت اطمینان از افزایش نیافتن مقاومت در برابر زمین با گذشت زمان می باشد. در صورت مواجه با زمین ضعیف افزایش مقاومت موجب خرابی تجهیزات شده و همچنین خطرات متعددی در پی دارد. از این رو ضروری است تا تاسیسات مجهز به سیستم‌های الکتریکی زمینی باشند. با تجهیز بودن تاسیسات به سیستم های الکتریکی زمینی در هنگام برخورد با ولتاژ بسیار بالا یک مسیر ایمن در زمین برای مهار آن وجود دارد.

تست چاه ارت

تست چاه ارت به روش بستن(Clamp-on)

آزمایش سقوط پتانسیل و تغییرات آن تنها روش آزمایش زمینی است که مطابق با IEEE 81 است. بسیار قابل اعتماد و بسیار دقیق است و می تواند برای آزمایش هر اندازه سیستم زمینی مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این  اپراتور کنترل کامل آزمایش را دارد و میتواند نتایج خود را با آزمایش در فاصله پروب های مختلف بررسی یا اثبات کند. متأسفانه ، روش تست چاه ارت به روش بستن اشکالاتی نیز دارد:

1-  این کار بسیار وقت گیر و پرهزینه است.

2-    الکترودهای جداگانه زمین باید برای اندازه گیری از سیستم جدا شوند.

تست چاه ارت

تست چاه ارت

تست چاه ارت

تست چاه ارت به روش ارت مرده

هنگام استفاده از ابزار چهار پایانه، پایانه های P1 و C1 به الکترود زمین مورد آزمایش متصل می شوند. پایانه های P2 و C2 به یک سیستم لوله کشی تمام فلزی متصل می شوند. با یک ابزار سه پایه، X را به الکترود زمین، P و C را به سیستم لوله وصل کنید. اگر سیستم آب گسترده باشد، مقاومت آن باید فقط کسری از اهم باشد. سپس می توانید قرائت دستگاه را به عنوان مقاومت الکترود مورد آزمایش در نظر بگیرید. روش زمین مرده ساده ترین روش برای انجام آزمایش مقاومت زمین است. با این روش مقاومت دو الکترود به صورت سری – میله محرک و سیستم آب اندازه گیری می شود. اما سه محدودیت در این روش تست چاه ارت مهم وجود دارد:

1-  سیستم لوله های آب باید به اندازه ای گسترده باشد که مقاومت ناچیزی داشته باشد.

2-    سیستم لوله های آب باید در سراسر فلز باشد، بدون هیچگونه اتصالات عایق یا فلنج.

الکترود زمین مورد آزمایش باید به اندازه کافی از سیستم لوله های آب فاصله داشته باشد تا از حوزه نفوذ آن خارج باشد. در برخی مکانها، الکترود زمین شما ممکن است آنقدر به سیستم لوله های آب نزدیک باشد که نمی توانید این دو را با فاصله مورد نیاز برای اندازه گیری با روش دو پایانه جدا کنید.

در این شرایط، در صورت رعایت شرایط 1 و 2 فوق، می توانید به سیستم لوله آب متصل شوید و یک الکترود ارت مناسب دریافت کنید. با این حال برای احتیاط در برابر تغییرات احتمالی آینده در مقاومت سیستم لوله کشی آب باید یک الکترود زمینی نیز نصب کنید.

جهت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ارتینگ و همبندی ما تماس حاصل فرمایید.

طراحی سایت و سئو