چرا باید بازرسی فنی و تست لیفتراک به صورت دوره ای انجام شود؟

فراتر از علل رفتاری، هنگامی که کارکنان یا اپراتورها بازرسی فنی و تست لیفتراک را قبل از استفاده به درستی ارزیابی نکنند، آسیب های جانی و مالی ممکن است بیشتر شود. تولید کنندگان لیفتراک و بسیاری از شرکت ها، توصیه می کنند که لیفتراک ها قبل از کار یا در طول سال به صورت دوره ای بازرسی شوند، اما این بازرسی ها اغلب نادیده گرفته می شوند یا مستند نیستند.

بازرسی فنی و تست لیفتراک

بازرسی فنی و تست لیفتراک

 بازرسی فنی و تست لیفتراک

حفاظت از شهرت، منابع مالی، دارایی و جان کارکنان شرکت در برابر خرابی و حوادث مرتبط معمولاً تنها نیاز به انجام یک اقدام دارد، بازرسی فنی و تست لیفتراک قبل از عملیات بر اساس یک چک لیست کامل. علاوه بر ایمنی و رعایت جنبه های مربوط به بازرسی های منظم لیفتراک، انجام چنین بازرسی هایی می تواند صرفه جویی در هزینه ها را به همراه داشته باشد.

کشف خرابی یا مشکلات لیفتراک هنگام بازرسی دوره ای به محدودیت و برنامه ریزی زمان خرابی کمک می کند و می تواند تعمیر آسان تر و کم هزینه تری را به همراه داشته باشد. ایجاد و پایبندی به یک بازرسی فنی قبل از شروع عملیات با لیفتراک ها ذاتاً دشوار نیست، اما به حمایت مستمر شرکت ها و نظم اپراتور نیاز دارد.

سازمان های مربوط به لیفتراک ها و وسایل نقلیه سنگین استانداردهای بازرسی مخصوص به خود را دارند، به عنوان مثال در کشورهای آمریکایی از استانداردهای OSHA استفاده می کنند. شما می توانید با یک جستجوی ساده به این استانداردها و قوانین بازرسی فنی و تست لیفتراک دست پیدا کنید و از آنها استفاده کنید. البته این قوانین و استانداردها باید مورد تایید کشور شما باشد.

بازرسی فنی و تست لیفتراک

بازرسی فنی و تست لیفتراک

راهنمای بازرسی فنی و تست لیفتراک

کدام قسمت های لیفتراک باید به صورت روزانه مورد بازرسی فنی و تست لیفتراک قرار گیرد؟

همه اپراتورهای لیفتراک در استفاده از این نوع ماشین آلات سنگین تجربه ندارند. و وقتی نوبت به انجام چک روزانه یا بازرسی فنی و تست لیفتراک می رسد، قوانین موجود دقیقاً مشخص نمی کند که کدام قسمت های لیفتراک باید مورد بازرسی فنی و تست قرار گیرد. به همین دلیل است که برای یک کارفرما بسیار مهم است که یک چک لیست دقیق قبل از شیفت ایجاد کند تا اطمینان حاصل شود که تمام قطعات مربوطه قبل از شروع استفاده از لیفتراک توسط راننده به طور کافی بازرسی می شوند.

اپراتورهای لیفتراک باید هر روز چک لیست مشخص شده را قبل از شیفت بردارند و وسیله خود را بازرسی کنند. این امر به سادگی می تواند از بروز مشکلات بزرگ و آسیب های جانی جلوگیری کند. بازرسی فنی و تست لیفتراک معمولا به شکل بازرسی بصری و بازرسی عملیاتی انجام می شود. در زیر می توانید نگاهی دقیق به این بازرسی ها بیاندازید:

بازرسی فنی و تست لیفتراک

بازرسی فنی و تست لیفتراک

بازرسی دوره ای لیفتراک

بازرسی بصری شامل:

  • وضعیت عمومی و نظافت
  • دندان های حامل شکسته، خرد شده یا فرسوده نباشند
  • پیچ ها، مهره ها، محافظ ها، زنجیرها یا حلقه های شیلنگ هیدرولیکی آسیب ندیده، گم نشده و شل نشده باشند
  • کپسول آتش نشانی شارژ شده
  • سربار – بدون مانع
  • سطح روغن موتور
  • سطح سوخت
  • سطح آب رادیاتور
  • چنگال (چنگال خم نشده باشد و بدون ترک باشد)
  • باتری، اتصالات کاملاً شارژ شده و دوشاخه شل نشده باشد
  • چرخ و لاستیک، ساییدگی، آسیب و فشار هوا را بررسی کنید
  • کمربند ایمنی و یا دستگاه مهار اپراتور
  • نشت مایعات، بدون نقاط مرطوب یا قطرات

بازرسی فنی و  عملیاتی:

  • به صداها یا صداهای غیر معمول گوش دهید
  • ترمز را کنترل کنید
  • مکانیزم بالابر، باید در تمام مراحل بالا و پایین بدون مشکل کار کند
  • کلاچ و دنده، به آرامی تعویض می شود
  • ترمز دستی، در برابر شتاب اندک مقاوم است
  • فرمان، به آرامی حرکت کند

توجه داشته باشید که انواع مختلف لیفتراک وجود دارد، بنابراین بازرسی فنی و تست لیفتراک بسته به نوع لیفتراک مورد استفاده و لوازم جانبی مورد استفاده متفاوت خواهد بود. بازرسی انواع لیفتراک ها بهتر است به صورت روزانه و در دو مرحله انجام شود. هر کدام از رانندگان لیفتراک در هر شیفت باید بازرسی از لیفتراک  را به صورت دقیق انجام دهند، بنابراین ممکن است سه بار در روز انجام شود. بازرسی دقیق تری باید هر شش ماه یکبار انجام شود و در صورت لزوم تعمیرات لازم انجام شود.

مهم است که بازرسی های کامل و کلیه کارهای نگهداری توسط فردی با آموزش بالا انجام شود که دارای سالها تجربه در کار است.