5/5 - (2 امتیاز)

بازرسی فنی آسانسور چه مواردی را شامل می شود؟

بازرسی فنی آسانسور

بازرسی فنی آسانسور شامل چه مواردی می شود؟

بازرسی فنی آسانسور راهکاری عالی برای جلوگیری از بروز حوادث مرگبار است. حوادث مرگبار؛ این دو کلمه جزو کلماتی هستند که هیچ صاحب ساختمان، پیمانکار آسانسور، متخصص تعمیر و نگهداری آسانسور هرگز نمی خواهد آنها را بشنود. خوشبختانه، حوادث جدی بسیار نادر است و به لطف استانداردهای دقیق، آسانسورها یکی از امن ترین وسایل حمل و نقل در سراسر دنیا هستند. اما اگر بازرسی معمول آسانسور نقایصی را کشف کند، چه اتفاقی می افتد؟

  بازرسی انواع  آسانسور

ایمنی آسانسور ها همواره در سراسر دنیا مورد توجه است برای این که با کوچک ترین خطا در این سیستم ممکن است جان افراد به خطر بیفتد. برای همین هر کشور قوانین مخصوص به خود را در این زمینه دارد و مجوزهایی را برای بازرسی فنی صادر می کند تا به صورت مرتب و دوره ای از آسانسور بازرسی شود تا مشکلات موجود مشخص و برای رفع آنها اقدام شود.

بازرسی فنی آسانسور

بازرسی فنی آسانسور

بازرسان آسانسور معمولا هنگام بازرسی فنی آسانسور بیشتر به موتورخانه آسانسور و همچنین خدمات اضطراری و نیز خدماتی که مربوط به حوزه آتش نشانی و خود کابین آسانسور می شود توجه می کنند. علاوه بر این، برخی از مواردی که بازرسان فنی آسانسور هنگام بازدید آنها را بررسی می کنند عبارتند از:

  • باید کپسول های آتش نشانی موجود به درستی برچسب گذاری شده و آماده استفاده باشند
  • وزنه تعادل ضربه گیر آسانسور مورد بررسی قرار می گیرد
  • گاورنر، دستگاه اسلک، طناب نیز باید مورد تایید بازرس باشد
  • تمامی کابین ها آسانسور باید دارای یک تلفن متصل به شبکه اصلی برای خدمات اضطراری باشند.
  • باید همواره برق اضطراری آسانسور وصل باشد
  • باید ساخت گودال آسانسور مانع از تجمع موادی مانند آب شود
  • روشنایی تمام ورودی های آسانسور باید کاملا استاندارد و عاری از خطرات احتمالی باشند
  • ابعاد ورودی آسانسور نیز مورد بازرسی فنی آسانسور قرار می گیرد
  • ضربه گیر آسانسور مورد بررسی ناظر قرار می گیرد

 بازرسی فنی آسانسور

نقایص بازرسی فنی آسانسور چگونه طبقه بندی می شود؟

اگر ناظر هنگام بازرسی فنی آسانسور نقایصی را آشکار کند، مقامات مربوطه آنها را بر اساس شدت طبقه بندی کرده و یک زمانبندی برای تعمیر تعیین می کنند. به عنوان مثال زمانی که که یک بازرس متوجه می شود که بخشی از آسانسور مانند، سیستم فعال کننده ترمز خراب است، باید دستور دهد تا آسانسور بلافاصله از سرویس خارج شود تا آن مشکل برطرف شود و آسانسور مجدداً شروع به کار کند. برای این که سیستم فعال کننده ترمز به طور مستقیم بر ایمنی آسانسور تأثیر می گذارد.

سایر مسائل، از جمله نقایص جزئی مشکلی برای مسافران آسانسور ایجاد نمی کنند بنابراین  ممکن است ۳۰ تا ۹۰ روز به صاحبان فرصت داده شود تا این نگرانی ها را برطرف کنند.

اگر آسانسور شما برخی از جنبه های الزامات ایمنی را در هنگام بازرسی فنی آسانسور نقص کند، مالکان آسانسور  پس از بازرسی گزارش را دریافت می کنند. این ارتباط کتبی دقیقاً نشان می دهد که مشکل (ها) چیست و چه اقداماتی باید انجام شود تا دوباره به رعایت قوانین برسید.

  ایمنی آسانسور

بازرسی فنی آسانسور

بازرسی فنی آسانسور

بازرسی فنی آسانسوردر حالی که مسئولیت ایمنی در نهایت بر عهده مالک است. معمولا برای ایمنی بیشتر ساکنان ساختمان، مالک در طول سال به صورت دوره ای اقدام به بازرسی فنی آسانسور می کنند تا نقص موجود را پیدا کرده و آنها را رفع نمایند.

چک لیست بازرسی فنی آسانسور چیست؟

چک لیست ها معمولا موارد مهم را که می بایست ایمنی آسانسورها را متذکر شوند به نمایش می گذارند، آنها حاوی اطلاعاتی در خصوص بخش های مهم آسانسور هستند که باید در یک دوره بلند مدت و یا کوتاه مدت توسط پیمانکار، تعمیر کار یا بازرسی فنی آسانسور بررسی شوند.

این چک لیست ها معمولا به صورت رایگان در اختیار شما قرار داده می شوند، بهتر است آنها  را بارگیری کنید تا مطمئن شوید آسانسورهای شما عاری از خطرات و مطابق مقررات هستند و هزینه های تعمیر و نگهداری را کاهش دهید.

باید توجه داشته باشید که اگر مالک در طول سال اقدام به بازرسی فنی آسانسور نکند و اگر حادثه ای منجر به صدمه شخصی یا خسارت به اموال شود، مالکان ملزم به گزارش آن به مرجع صدور مجوز است. مقام ایمنی ممکن است تحقیقاتی در این زمینه انجام دهد و اگر لازم بداند یک بازرس را برای بررسی آسانسور تعیین می کند. در صورت مشاهده تخلفات، به صاحبان یک بازه زمانی برای رسیدگی به مسائل داده می شود.

  بررسی ایمنی  انواع  آسانسور

 

بازرسی فنی آسانسور

ایمنی یک تلاش گروهی است؛ مالکان، پیمانکاران و مقامات باید همکاری کنند تا آسانسورها کاملاً کارکرده و برای مسافران و اموال ایمن باقی بمانند. در صورت وقوع تخلفات، گزارش و اصلاح مناسب باید صورت گیرد تا با خیال راحت دوباره آسانسور برقرار شود.

 

  1. https://abcoelevator.com/maintaining-your-elevator-and-safety/importance-periodic-elevator-inspection/