Rate this page

بازرسی جرثقیل های برجی (TOWER CRANE) به سه روش زیر انجام می شود:

۱- بازرسی تاور کرین  پیش از شروع کار توسط راننده جرثقیل برجی (تاور کرین)

در این بازرسی تاور کرین که به شکل روزانه و قبل از شروع شیفت کاری توسط اپراتور جرثقیل برجی ( تاور کرین) انجام می شود.

موارد زیر به صورت چشمی در بازرسی تاور کرین بازدید می شوند:

. کلیه موارد ارائه شده در دفترچه ی راهنمای عملیاتی دستگاه جرثقیل برجی

. کنترل های عملیاتی و اضطراری تاور کرین

. ترمزها

. قفل ، کلید و نشانگرهای ایمنی تاور کرین

. بازرسی چشمی از ساختار دستگاه جرثقیل برجی (تاورکرین)

. بازرسی تاور کرین جهت قرار گیری صحیح سیم بکسل درون درام و قرقره ها در تاور کرین

. بازرسی تاورکرین با هدف تشخیص آسیب دیدگی سیم بکسل ها

– بازرسی جرثقیل های برجی (تاور کرین) به صورت مداوم

این برنامه بازرسی تاور کرین توسط فرد با صلاحیت به صورت بازدید چشمی و طبق موارد ذیل انجام می گیرد:

. هماهنگی عملکرد و کنترل سرعت اجزا تاور کرین

. بازرسی تاور کرین جهت کنترل های عملیاتی و اضطراری،تجهیزات، نشانگرها و قفل های ایمنی دستگاه جرثقیل برجی

. روغن کاری قسمت های متحرک، بازرسی تاور کرین از اجزا فیلتر روغن و سطح مایع دستگاه تاور کرین

۳– بازرسی جرثقیل های برجی (تاور کرین) به صورت ۱۰ ساله

این بازرسی جرثقیل های برجی  با اهداف کلی زیر انجام می شود:

. بازرسی جرثقیل جهت وضعیت عملکرد بخش های ساختاری، مکانیکی، الکتریکی و هیدرولیک جرثقیل برجی

. استفاده از آزمون های غیر مخرب (NDT)

. سیستم های ترمز جرثقیل تاور کرین

. بازرسی تاور کرین جهت سیستم های کنترلی، ایمنی و اضطراری

. مناسب بودن دستورالعمل های ایمنی و اجرایی مطابق شرایط کار

موارد ذیل در این نوع بازرسی جرثقیل های برجی (تاورکرین) مورد بررسی قرار می گیرند:

  1. رینگ گردان
  2. موتور ، پمپ و شیارهای هیدرولیک

۳.درام بالابر

  1. سیستم ترمز
  2. قرقره های سیم بکسل
  3. سیلندر هیدرولیکی بالابر بوم
  4. گیربکس
  5. بوم
  6. چارچوب A شکل
  7. پین اجزای متحرک (پین پاشنه ی بوم)
  8. سیم بکسل (طناب فلزی)
  9. سیستم های الکتریکی
  10. موتورهای الکتریکی

. باز کردن اجزای موتورهای الکتریکی دستگاه جرثقیل برجی (تاورکرین)

. بازرسی تاور کرین از جاربک ها و بلبرینگ ها، کلید ها و سیم کشی موتور از لحاظ وجود آسیب و فرسودگی

. بازرسی تاور کرین از پین ها و شیار خار شفت ها از لحاظ فرسودگی و ترک خوردگی

  1. بازرسی تاور کرین از قسمت های متحرک قلاب

. بازرسی جرثقیل های برجی از چرخ های قسمت متحرک قلاب

. بازرسی تاور کرین و جایگزینی چرخ های قلاب در صورت نیاز

. آزمون غیر مخرب برای شناسایی ترک خوردگی

  1. بازرسی مجموعه ی قلاب تاور کرین

. بازرسی تاور کرین از مجموعه ی قلاب از نظر ابعاد و تضمین مطابقت با مشخصات سازنده.

. آزمون غیر مخرب برای تشخیص ترک خوردگی قلاب

طراحی ایمن جرثقیل های برجی (تاورکرین)

هنگام طراحی این گونه جرثقیل ها موارد ذیل حائز اهمیت است:

  • پایداری جرثقیل برجی (تاور کرین)
  • واژگونی جرثقیل برجی (نیروهای حاصل از باد و بار معلق)
  • طراحی مناسب و ایمن زیر بنا و پایه ستون جرثقیل برجی (تاورکرین)
  • اندازه و طرح ستون جرثقیل های برجی بستگی به عواملی مانند ارتفاع برج، سرعت باد، نوع و طول بوم ، نوع زیر زمین، ظرفیت تحمل آن و ظرفیت دارد.
  • نحوه ی طراحی و تعداد قطعات ساختاری و موقعیت نصب آن ها در جرثقیل برجی

خطرات عمده هنگام کار با جرثقیل های برجی (تاور کرین)

۱- نقص ساختاری: نقص در هر یک از اجزای جرثقیل مانند بوم ، سیم بکسل و .  .  .

واژگونی جرثقیل های برجی (تاورکرین) می تواند نتیجه ی نقص در اجزای ساختاری بوده باشد که به طور مناسب قسمت های مختلف در کنار یکدیگر قرار داده نشده باشند یا به دلیل اضافه بار یا خستگی و خوردگی فلز اتفاق بیفتد.

۲- واژگونی جرثقیل: واژگونی این نوع جرثقیل ها می تواند به علت عدم پایداری آن هنگام اضافه بار اتفاق بیفتد.

عوامل موثر در واژگونی جرثقیل برجی عبارتند از :

. عدم استفاده صحیح از وزنه های تعادلی در جرثقیل تاور کرین (وزنه های خیلی سبک و خیلی سنگین هر دو خطرناکند)

. بستن نادرست پیچ و مهره های اتصال دهنده

. عدم نصب صحیح تیرهای اتصالی جرثقیل تاور کرین

. طراحی ضعیف ستون جرثقیل تاور کرین

۳- برخورد و تماس جرثقیل با سایر تاسیسات مجاور ( جرثقیل های دیگر ، خطوط برق، ساختمان ها و …)

۴- سقوط اشیاء (هنگام برپایی یا برچیدن جرثقیل برجی)

۵- سقوط افراد از ارتفاع (هنگام برپایی یا برچیدن جرثقیل یرجی)

۶- گاه نقص در روش بستن و بلند کردن بار یا کنترل ضعیف بار معلق توسط راننده باعث برخورد بار به ستون جرثقیل یا سقوط بار بر روی زمین و سازه های زیر آن می شود.

موارد ایمنی هنگام برپایی (ERECTION) و برچیدن (DISMANTLE) جرثقیل های برجی (جرثقیل تاورکرین)

. پایداری دستگاه جرثقیل تاور کرین در نظر گرفته شود.

. تاثیرات منفی روی سایر تاسیسات مجاور لحاظ شود.

. استفاده از ابزار دستی ،ماشین ابزار و تجهیزات ویژه و مناسب این عملیات مهم است.

. اجزای در حال نصب در جرثقیل تاو کرین به خوبی مهار شده و کنترل شوند.

. شرایط محیطی مانند رطوبت و باد شدید در نظر گرفته شود.

. رویه های نصب تجهیزات برقی دستگاه رعایت شود.

. از افراد ماهر و مجاز برای برپایی و برچیدن استفاده شود.

. ترتیب در عملیات برپایی و برچیدن جرثقیل تاور کرین لحاظ شود.

. به یاد داشته باشید تا زمانی که یک قطعه را محکم سر جای خویش نبسته اید هرگز آن را رها نکنید.

. استفاده از پیچ و مهره های سالم و استاندارد در جرثقیل تاور کرین.

. برپایی و برچیدن جرثقیل تاورکرین بهتر است در خارج از زمان کاری انجام شود تا افراد کمتری در معرض خطر باشند.

. از تردد نفرات در پشت، زیر و اطراف جرثقیل و وزنه های تعادلی هنگام بالا بردن قالب نصاب، جلوگیری شود.

. هرگونه عملیات چرخشی هنگام بالابردن قالب نصاب ممنوع است.

. حداکثر سرعت باد مجاز هنگام عملیات بالابردن قالب نصاب ۳۶ کیلومتر بر ساعت است.

. برای جلوگیری از سقوط نفرات ، تمام پرتگاه ها و لبه ها توسط نرده ها و توری فلزی حفاظ گذاری شوند.

. هنگام برپایی و برچیدن جرثقیل تاور کرین، مراقب خطوط برق هوایی باشید.

. تمام نفرات هنگام کار باید از وسایل حفاظت فردی مخصوصا کمربند ایمنی استفاده کنند.

. هنگام عملیات برپایی یا برچیدن جرثقیل تاورکرین حداقل به فاصله ۲۰ متر از ستون جرثقیل به عنوان منطقه ی خطرناک توسط نوار خطر و موانع ایمنی مشخص شود.

. تمام سطوح راهروها و راه پله ها در جرثقیل تاور کرین باید از مواد غیر لغزنده مانند ، صفحات فلزی آجدار پوشیده شود.