2/5 - (1 امتیاز)

روش های محاسبه تعداد چاه های ارت برای یک مجموعه

آیا شناختی از روش های محاسبه تعداد چاه های ارت برای یک مجموعه دارید؟

روش های محاسبه تعداد چاه های ارت برای یک مجموعه را می توان به راحتی و با کمک فرمول های موجود به دست آورد. شما با کمک فرمول های ارائه شده در این مقاله به راحتی می توانید میزان مقاومت حداکثر سیستم اتصال زمین و تعداد آنها را به دست بیاورید البته با الکترود مشخص.

انواع روش های محاسبه تعداد چاه های ارت

روش های محاسبه تعداد چاه های ارت برای یک مجموعه

روش های محاسبه تعداد چاه های ارت برای یک مجموعه

شاید بپرسید دلیل استفاده از چاه ارت چیست و چه لزومی دارد که تعداد چاه ارت به درستی محاسبه شود؟ باید گفت این کار برای حفاظت از برخورد آذرخش و سایر اتصالات الکتریسیته صورت می گیرد، با این کار خطرات احتمالی را شما خنثی می کنید چه در خانه و چه در کارگاه، نیروگاه، پالایشگاه، فرودگاه، مراکز آموزشی و …

معمولا برای ساختمان مسکونی با تجهیزات معمولی از یک چاه ارت زیر ۵ اهم کمک گرفته می شود و برای شرکت ها و کارخانه هایی که تعداد تجهیزات و مساحت آنها زیاد است از ۲ الی ۴ چاه ارت زیر ۲ اهم کمک گرفته می شود البته این عدد تقریبی است و باید تعداد چاه متناسب با مساحت پروژه باشد.

شایان ذکر است که محاسبه تعداد چاه های ارت به دو فاکتور بسیار مهم مربوط می شود:

  • وسعت نوع پروژه شما
  • فاصله چاه ارت از محل مصرف

قوانین دیگری نیز برای سنجش و محاسبه تعداد چاه ارت توسط مقررات ملی ساختمان یا مبحث ۱۳ پیش بینی شده است که برای آگاهی از این قوانین پیشنهاد می کنم حتما این قوانین را مطالعه کنید. البته به تعدادی از این قوانین ما در این مقاله اشاره می کنیم.

انواع روش های محاسبه تعداد چاه های ارت

روش های محاسبه تعداد چاه های ارت برای یک مجموعه

بهترین مرکز

طبق قوانین حاکم بر این امر اگر بلندی ساختمان شما از ۲۳ متر بیشتر باشد، شما می توانید برای آن یک چاه ارت صاعقه گیر با ویژگی های زیر ایجاد کنید:

  • حتما مقاومت آن زیر ۵ اهم باشد
  • حتما از یک متخصص مجرب برای محاسبه کمک گرفته شود
  • اجرای آن باید مطابق با مبحث ۱۹ یا ۲۱ مقررات ملی ساختمان باشد

به دلیل تفاوت های زیاد هر کدام از پروژه ها نمی توان برای تمامی پروژه ها از یک فرمول محاسباتی استفاده کرد. شما باید با توجه به مساحت پروژه، نوع پروژه (مسکونی، تجاری، صنعتی، اداری، نیروگاهی و …) تجهیزاتی که در پروژه استفاده شده، از انواع مختلف روش های محاسبه تعداد چاه های ارت برای یک مجموعه استفاده کنید تا تعداد چاه ارت را بسنجید.

بازرسی جرثقیل

شما ضمن محاسبه تعداد چاه ارت باید نوع چاه ارت را نیز با توجه به ویژگی های زمین، پروژه و تجهیزاتی که دارید مشخص کنید. برای این کار می توانید از دو نوع چارت ارت سطحی و چارت ارت عمقی با توجه به شرايط جغرافيايي استفاده کنید. این کار نیز باید توسط مهندس برق و کارشناسان صنعت برق انجام شود تا مطابق با استاندارد ها باشد.

انواع روش های محاسبه تعداد چاه های ارت

روش های محاسبه تعداد چاه های ارت برای یک مجموعه

بهترین مرکز

چه کسی می تواند تعداد چاه های ارت برای یک مجموعه را محاسبه کند؟

همانطوری که می دانید یکی از پیش نیازهای اساسی برای تضمین ایمنی در هر گونه برق صنعتی یا مسکونی برای تأمین ایمنی تجهیزات، استفاده از چاه ارت است. اگر اتصالات ارت وجود نداشته باشد، ممکن است زندگی مردم و همچنین تأسیسات الکتریکی و سایر اموال آنها در معرض خطر قرار بگیرد و ممکن است آسیب ببیند.

در حال حاضر روش های اندازه گیری تعداد چاه های ارت زیادی وجود دارد که بسته به نوع سیستمی که شما استفاده می کنید (مسکونی، صنعتی، محیط شهری، روستایی) متفاوت است. قبل از هر کاری شما باید برای انجام این کار از یک متخصص کمک بگیرید.

برای محاسبه تعداد چاه های ارت شما نیاز به یک متخصص ویژه و ماهر دارید تا با علم و دانش خود و با استفاده از روش های محاسبه تعداد چاه های ارت برای یک مجموعه بتواند به شما کمک کند.

معمولا مهندس برق و کارشناسان صنعت برق، بهترین و ایده آل ترین گزینه برای محاسبه تعداد چاه های ارت برای یک مجموعه است. مهندس برق با دانش این کار و شناخت روش های محاسبه تعداد چاه های ارت برای یک مجموعه می تواند به صورت اصولی و منطبق با قوانین کشوری تعداد چاه ارت را برای پروژه شما مشخص کند.

برای کسب اطلاعات کامل تر در زمینه محاسبه تعداد چاه های ارت برای یک مجموعه بهتر است از یک متخصص برق مشاوره دریافت کنید. با مشاوره می توانید اطلاعات خوبی کسب کنید.