Rate this page

روش های احیای چاه ارت

با توجه به بالابودن مقاومت ویژه خاک در برخی از مناطق که بافت خاک آن سنگلاخی و یا به صورت شن و ماسه می باشد و همچنین به دلیل خشک ماندن چاه ارت , سولفات شدن صفحه مسی , شسته شدن مواد کاهش دهنده مقاومت توسط باران و یا سفره های آب زیر زمینی , شسته شدن مواد نگهدارنده رطوبت و یا تخلیه جریان بیش از حد در یک چاه ارت باعث افزایش مقاومت آن و از کار افتادن چاه ارت می شود .

تیپ خاک مناطق مختلف تهران

تیپ خاک مناطق مختلف تهران

تیپ (نوع) زمین در مناطق مختلف شهر تهران

▪️طبق آئین‌نامه‌های طراحی ساختمان‌ها تیپ خاک برمبنای میانگین سرعت موج برشی تخمین زده شده در آزمایش نفوذ استاندارد تا عمق ۳۰ متری از سطح زمین تعیین می‌شود که در چهار گروه دسته‌بندی می‌شود:

➖تیپ یک (مقاومت ویژه خاک خیلی بالاست): در رده خاک‌های درشت‌دانه متراکم بسیار سخت و سنگ (در بخش‌هایی از منطقه نیاوران، ازگل، گیشا و امیرآباد و در محدوده خیابان شریعتی، یخچال)

سنگلاخی

➖تیپ دو (مقاومت ویژه خاک بالاست): در رده خاک‌های درشت‌دانه به همراه مقادیری ریزدانه رسی (در اغلب بخش‌های مناطق ۱ تا ۸ و قسمت‌هایی از مناطق ۹ تا ۱۵ و همچنین در مناطق ۲۱ و ۲۲)

سنگلاخی با کمی دانه رس

سنگلاخی با کمی دانه رس

➖تیپ سه (مقاومت ویژه خاک متوسط): در رده خاک‌های ریزدانه رسی به همراه درشت‌دانه (در بخش‌هایی از مناطق ۹ تا ۱۵ و منطقه ۲۱)

خاک شنی

خاک شنی

➖تیپ چهار (مقاومت ویژه خاک پایین): در رده خاک‌های ریزدانه رسی خالص (در غالب مناطق ۱۶ تا ۲۰ شامل یافت‌آباد، خاوران، افسریه، میدان جهاد، قلعه مرغی و آیت اله سعیدی و …)

خاک رسی

خاک رسی

خاک رسی مطلوب با مقاومت بسیار پایین

خاک رسی مطلوب

خاک رسی مطلوب

به طور کلی سیستم ارتینگ و چاه های ارت نیاز به بازدیدهای دوره ای منظم حداقل سالی یک بار؛ توسط کارشناسان دارای صلاحیت دارند زیرا در برخی مناطق با توجه به بافت خاک و نوع آن (مخصوصاً مناطق با خاک سنگلاخی و یا شن و ماسه ای که مقاومت ویژه خاک بالاست)به دلایل مختلف مقاومت چاه ارت بالا می رود که باعث از کار افتادن چاه ارت می گردد. که این عارضه بسیار خطرناک بوده و باعث آسیب جدی به تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی و همچنین به خطر افتادن جان انسان ها می شود.

در نتیجه برای رسیدن دوباره به مقاومت استاندارد و مطلوب سیستم ارت  نیاز به یک سری اقدامات بر روی چاه ویا چاه های ارت بوده که در اصطلاح به آن عملیات احیای چاه ارت یا احیای سیستم ارت میگویند. عملیات احیای چاه های ارت فرسوده با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه و نوع خاک لازم است در دوره های زمانی مختلف انجام می شود.

عواملی که موجب افزایش مقاومت چاه ارت و از کار افتادن آنها می گردد:

1- خشک ماندن چاه ارت مخصوصا در شرایط آب و هوایی خشک و در مناطق با مقاومت ویژه خاک بالا

2- سولفات شدن صفحه مسی

3- شسته شدن مواد نگهدارنده رطوبت

4- شسته شدن مواد کاهنده مقاومت توسط باران و یا سفره های آب زیرزمینی

5- تخلیه جریان بیش از حد در یک چاه ارت و …

انواع روش های احیای چاه ارت:

 ۱- احیاء چاه ارت بوسیله ژل های کاهش مقاومت خاک:

ژل های کاهنده ترکیباتی هستند که در راه اندازی چاه ارت و پایین آوردن مقاومت مورد استفاده قرار می گیرند وخاصیت ژلاتینی آنها مانع خشک شدنشان می شود

 ۲- احیاء چاه ارت توسط مواد کاهنده مقاومت خاک:

مواد کاهنده را می توان از طریق لوله تغدیه چاه ارت به دور الکترود مسی یا صفحه مسی رساند. این کار سبب می شود بنتونیت یا مواد کاهنده مقاومت زمین که از قبل دور صفحه مسی وجود داشته دوباره با این مایع کاهنده ترکیب شوند و در نتیچه مقاومت چاه پایین بیاید.

 ۳- احیاء چاه ارت توسط رادکوبی و استفاده از چندین راد:

هر چه طول راد بلند تر باشد و در عمق بیشتری کوبیده شود مقاومت آن کاهش می یابد. راه دیگر کاهش مقاومت استفاده از رادهای متعدد می باشد.  هنگامی که دو راد با فاصله مناسب (حداقل دو برابر طول رادها) از هم کوبیده شوند تقریبا مانند دو مقاومت موازی عمل می کنند. البته مقاومت معادل آنها به طور دقیق از قانون مقاومت های موازی تبعیت نمیکند ولی مقاومت معادل کلی را کاهش می دهد. در حقیقت به ازای دو راد برابر حدود چهل درصد مقاومت معادل کاهش می یابد. اگر سه راد کوبیده شود حدود شصت درصد و به ازای چهار راد حدود شصت و شش درصد کاهش مقاومت  خواهیم داشت.

 ۴- احیای چاه ارت با اجرای چاه ارت جدید

 در اجرای چاه جدید باید به این نکته توجه نمود که چاه ارت دارای حریم می باشد و برای اجرای چاه جدید باید فاصله مناسب با چاه یا چاه های قبلی را رعایت نمود. این فاصله حد اقل به اندازه دو برابر عمق دو چاه می باشد. بعد از اجرا چاه جدید می بایس چاه ها را به همدیگر موازی نمود.

بطور کلی احیای چاه ارت و اجرای چاه ارت نیاز به بررسی های مختلف و تخصصی بسیاری  دارد که شرکت آریا ایمن با کادری مجرب آماده ارائه خدمات مختلف در این زمینه به شما در سراسر ایران می باشد.