Rate this page

ارزیابی ریسک و طراحی سیستم اعلام حریق

ارزیابی ریسک و طراحی سیستم اعلام حریق چیست و چگونه انجام می شود؟

ارزیابی ریسک و طراحی سیستم اعلام حریق همواره خطا در طراحی را کاهش داده و به بهبود عملکرد صحیح سیستم اعلام حریق کمک می کند. با ارزایی مناسب و به موقع، می توان از صحت و سلامت سیستم اعلام حریق اطمینان حاصل نمود.

شاید بپرسید دلیل ارزیابی سیستم اعلام حریق چیست؟ باید گفت ارزیابی صورت گرفته به منظور شناسايي خطرات موجود و تخمین خسارات وارده بر محیط زیست، افراد و اموال قبل از بروز حادثه و بعد از نصب سیستم اعلام حریق می‌باشد.

در ارزیابی موجود کارشناسان و افراد متخصص در این زمینه میزان بار اشتعال حاصله را در نقاط مختلف سازه ساختمان با روش‌های مهندسی موجود بررسی و  خطرات را ارزیابی  و طبقه‌بندی می کنند و در نهایت متخصصان ریسک آتش‌سوزی را با استفاده از تجهیزات مختلف مانند سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق می سنجند.

ارزیابی ریسک و طراحی سیستم اعلام حریق

ارزیابی ریسک و طراحی سیستم اعلام حریق

ارزیابی ریسک و طراحی سیستم اعلام حریق مهمترین و عملیاتی ترین فاکتور جهت ارزیابی ریسک آتش سوزی در کاربری های مختلف است.

 ارزیابی ریسک و طراحی سیستم اعلام حریق

همانطوری که می دانید مواد اشتعال زا پراکندگی یکنواختی در نقاط مختلف یک ساختمان ندارند و به همین دلیل بار اشتعال و خطرات آن همیشه یکنواخت نیست و باید هنگام ارزیابی سیستم اعلام حریق، برای میزان ریسک توسعه آتش‌سوزی، سرعت توسعه آتش‌سوزی سناریوهای  مختلف و متناسب با نوع آتش سوزی را در نظر بگیرید.

اهمیت رعایت دستور العمل بازرسی انواع لیفتراک چیست ؟

ارزیابی سیستم اعلام حریق چه کمکی به ما می کند؟

انتظار می رود سیستم های اعلام حریق به حفاظت از مردم، اموال و دارایی های آنها کمک کنند. اما فقط با نگاه کردن به آنها نمی توانید تشخیص دهید که آنها کاملاً عملیاتی هستند یا خیر. مانند هر سیستم دیگری، قطعات الکترونیکی و سایر قطعات می توانند در طول زمان تخریب شده و عملکرد سیستم را به خطر بیاندازند. گرد و غبار، خاک و سایر آلاینده ها می توانند مشکلاتی در سیستم اعلام حریق ایجاد کنند.

مواردی مانند خرابکاری، بازسازی و روش های نگهداری نامناسب نیز می تواند به تجهیزات اعلام حریق آسیب برساند. خبر خوب این است که با آزمایش، بازرسی و نگهداری مناسب می توانید سیستم اعلام حریق خود را در عملکرد مطلوب نگه دارید.

ارزیابی سیستم اعلام حریق

تقریباً در همه موارد، استانداردها حداقل الزامات را مشخص می کنند. مشکل احتمالی این است که همه سیستم های اعلام حریق تحت شرایط محیطی یکسانی قرار نمی گیرند. بنابراین، رعایت حداقل استانداردهای قابل اجرا ممکن است حفاظت مطلوب را برای یک تأسیسات ارائه ندهد. به همین دلیل، سازمان ها ممکن است بازرسی و تعمیر و نگهداری را فراتر از استانداردها و دستورالعمل های منتشر شده توصیه کنند.

ارزیابی ریسک و طراحی سیستم اعلام حریق را بهتر است همواره مد نظر قرار دهید تا از خسارات احتمالی جلوگیری کنید. متأسفانه، سیستم های اعلام حریق اغلب توسط افرادی طراحی می شوند که زمینه حفاظت از آتش مناسب را برای اجرای صحیح طراحی ندارند. طراح باید درک کند که کدها و استانداردهای قابل اجرا حداقل معیارها هستند و تنها حداقل مبنایی را ارائه می دهند که از آن می توان استفاده کرد.

اگر برای ارزیابی ریسک و طراحی سیستم اعلام حریق از برقکار خانگی یا پیمانکار برق خود استفاده می کنید که با آن راحت هستید، ضروری است که صلاحیت آنها را تعیین کنید.

یک گزینه بهتر این است که از یک مهندس برق یا حفاظت آتش نشانی واجد شرایط استفاده کنید. با توجه به سرمایه گذاری در حال انجام، مهم است که مدارک مهندسی که طراحی را انجام می دهد بررسی کنید تا مطمئن شوید که آنها دارای سابقه قوی در طراحی و ارزیابی سیستم اعلام حریق هستند.

ارزیابی ریسک و طراحی سیستم اعلام حریق

ارزیابی ریسک و طراحی سیستم اعلام حریق

ارزیابی ریسک و طراحی سیستم اعلام حریق

ارزیابی ریسک و طراحی سیستم اعلام حریق

ارزیابی سیستم اعلام حریق

موفقیت نهایی پروژه ارزیابی ریسک و طراحی سیستم اعلام حریق به عوامل متعددی بستگی دارد. شما باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید، برای مثال، آیا سیستم جدید نیاز به زمان و تلاش بیشتری برای بازرسی، آزمایش یا نگهداری دارد؟ آیا می توان به راحتی سیستم های اضافی را اعمال کرد؟ آیا فقط افراد یا فروشندگان خاصی مجاز به انجام آزمایش سالانه مورد نیاز سیستم هستند؟

ایجاد یک برنامه آزمایش و نگهداری که برنامه تعمیر و نگهداری تجهیزات را تکمیل می کند، ممکن است به تأیید مدیران عالی در مورد سیستم جایگزین کمک کند. پیروی از برنامه آزمایش و نگهداری، عمر سیستم را افزایش داده و بازده سرمایه گذاری مطلوب را ارائه می دهد. برای آگاهی بیشتر می توانید مقالات متعدد منتشر شده در این زمینه را مطالعه کنید.

سئو